<xsl:element name="a">
<xsl:attribute name="href">filnamn=<xsl:value-of select="produkt"/></xsl:attribute>
<xsl:value-of select="produkt"/>
</xsl:element>
Skrivet från pannan... du lär behövs justera det en smule :)
3 svar · 519 visningar · startad av Claes Holmerup
Hej!
Jag försöker lära mig pilla ihop stylesheet, xml och sådant.
En sak har jag letat efter - och hittat info om, men jag fattar inte hur man gör - så skulle någon kunna ge mig ett handfast exempel på hur jag ska bära mig åt?
Nedanstående enkla exempel fungerar och plockar fram en kort lista ur xml-filen och petar in i en tabell.
Vad jag skulle behöva ha reda på, är hur jag får texten att fungera som hyperlänk - exempelvis om jag vill länka till tillverkaren av produkten som står mellan <produkt> och </produkt> - taggarna.
Allt jag har försökt med har hittills bara gett mig en tom tabell, i stället för den ifyllda som annars kommer upp... :x
Exempel:
-------------------------
micar.html
-------------------------
<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
</head>
<BODY>
<h1>MIKROFONER</h1>
<h2>Studio Projects</h2>
<xml src="micSP.xml" id="SP"></xml>
<center>
<table border="1" cellpadding="1" cellspacing="1" width="470" datasrc="#SP">
<thead>
<tr><th align="left" width="20%"><p><b>Produkt</b></p></th><th width="65%"><p><b>Beskrivning</b></p></th><th width="15%"><p class="right"><b>Pris</b></p></th></tr>
</thead>
<tbody>
<tr>
<td><p><span datafld="produkt"></span></p></td>
<td><span datafld="beskrivning"></span></td>
<td><p class="right"><span datafld="pris"></span></p></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</body>
</html>
--------------------------
micSP.xml
---------------------------
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xml-stylesheet type="text/css" href="style.css"?>
<SP>
<mic>
<produkt>B1</produkt>
<beskrivning>Stormembrans kondensatormic med 3um guldmembran. Kardioid.</beskrivning>
<pris>995:-</pris>
</mic>
<mic>
<produkt>B3</produkt>
<beskrivning>Stormembrans kondensatormic med dubbla 3um guldmembran. Kardioid, Åtta och Omni.</beskrivning>
<pris>1895:-</pris>
</mic>
<mic>
<produkt>TB1</produkt>
<beskrivning>Stormembrans rörmic med utvalt 6072 dual triode handselekterat rör.</beskrivning>
<pris>2995:-</pris>
</mic>
<mic>
<produkt>C1</produkt>
<beskrivning>Stormembrans kondensatormic med 6um guldmembran. Kardioid.</beskrivning>
<pris>2295:-</pris>
</mic>
</SP>
<xsl:element name="a">
<xsl:attribute name="href">filnamn=<xsl:value-of select="produkt"/></xsl:attribute>
<xsl:value-of select="produkt"/>
</xsl:element>
Skrivet från pannan... du lär behövs justera det en smule :)
Det är just det som är problemet - att det måste modifieras...
Jag har hittat en massa liknande och försökt skriva in det på olika sätt, men inte fått ordning på det.
Jag är kanske trög efter att inte ha titta ett dugg utanför den enklaste HTML-koden på alla år, men jag har inte hittat några handfasta och klara exempel på exakt hur det ska se ut för att det ska fungera. Mer eller mindre luddiga, allmänna beskrivningar finns det gott om, men inga solklara exempel någonsatns där jag har letat...
Var skriver jag in det och hur ska det se ut. Ska det vara en separat xsl-fil eller skriver jag in det i xml-filen någonstans...?
Jag kan absolut ingenting om detta, utan vill försöka lära mig - så föreställ dig att du ska förklara för en femåring... ;)
DATAFLD binder till egenskapen HREF för A resp. INNERTEXT för SPAN
<table border="1" cellpadding="1" cellspacing="1" width="470" datasrc="#SP">
...
<td><p><a datafld="produkt"><span datafld="produkt"></span></a></p></td>
...
</table>