webForumDet fria alternativet

Varför lära sig XML?

14 svar · 950 visningar · startad av ptr_lks

ptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg

Hej wf,
jag har läst på w3schools, och sökt på forumet efter svar, men fattar inte riktigt varför jag skall lära mig XML?
Det jag hittills har förstått(?) att

• XML gör plattformsoberoende
  • med XML behövs inte använda databs för att lagra information?

Är detta rätt uppfattat?
Finns andra fördelar?
Taxam för ordet
/Ptr

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Inte bara plattformsoberoende utan även standardiserat. XML är alltid XML och kan, även om det är anpassat för en viss applikation alltid läsas av andra program som också stödjer XML.
Det är ett smidigt sätt att hämta data vid sk AJAX (Asynchrous Javascript And XML) det kanske enklaste exemplet på hur detta kan användas är en selectbox där du väljer land, sedan hämtas en XML-fil med landskap eller liknande i landet, helt utan att sidan laddas om.
Rekommenderade länkar inom området:
http://www.challenger.se/
http://www.bindows.net/

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

I vissa fall är XML bättre att använda än en databas, men påståendet att en databas för att lagra information inte behövs när XML finns är felaktigt.

Jag lärde mig XML för att det är ett format som är lätt att handskas med och för att det är tänkt att fungera på samma sätt över olika plattformar.

Jag går en magister utbildning i Hälsoinformatik, och det är så jag har kommit i kontakt med XML

) Informationshantering: "Hantverks" aspekten
* Utgå från en informationshanteringssituation, gärna på din arbetsplats, t. ex. tidsbeställning, som du ju redan experimenterat med, eller någon annan aktivitet
* Gör en lista på alla fakta, som är relevanta i aktiviteten, t. ex. patientens ålder, kön, diagnos, kontaktorsak etc.
*Fundera på hur varje sådant faktum bäst kan fångas via ett användargränssnitt, gjort med hjälp av formulär på en xhtml-sida, liknande den du redan gjort
- Vilka formulärelement är mest lämpliga för resp. faktum?
- Hur kan man göra inmatningsformuläret så användarvänligt som möjligt? (diskuteras den 11/1och senare)
- Vilket kodningssystem (t. ex. ICD-10) kan behövas i den aktuella aktiviteten? (diskuteras 11/1)
* Gör en xml-fil som visar strukturen i dina fakta

Är vekligen XML lämplig?
Jag bifogar ett första utkast jag har gjort. Detta är mitt första XML försök. Är jag rätt ute? Förslag på förbättring?
Tack för ordet
/Ptr

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är kanske inte utan anledning som SPCS använder XML i all överföring från främmande program till sina egna när det gäller import.
Kolla hos Visma Spcs, bör finnas förklaringar där?

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

ptr_lks skrev:

Jag går en magister utbildning i Hälsoinformatik, och det är så jag har kommit i kontakt med XML
Är vekligen XML lämplig?
Jag bifogar ett första utkast jag har gjort. Detta är mitt första XML försök. Är jag rätt ute? Förslag på förbättring?
Tack för ordet
/Ptr

Nej, en databas är mer lämplig. XML kan aldrig ersätta en databas, speciellt inte en komplicerad variant med många relationer och där posterna kommer att växa, både till antalet och i storlek.

XML lämpar sig bättre som en brygga mellan två plattformar som pratar olika språk, precis som Lasp nämnde med SPCS.

Bra exempel på vettig användning av XML:

* Syndikering. RSS har ju blivit populärt. Eftersom XML är plattformsoberoende och standardiserat kan ju vilka system eller program som helst tolka informationen, därför har det blivit så väl utbrett.

Exempel på dålig användning av XML:

* E-handelsbutik á la CDON. Det är ju fråga om en enstaka textfil och där finns också begränsningen. De problem man måste övervinna (allt större filer, långsam m.m.) ger sig självt med en ordentlig databas.

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

På vårt företag har vi en bunke beräkningsprogram som numera har gått över till att leverera all resultat i XML-format. Känns som om det blir mer och mer sådant.

GrodanBoll skrev:

På vårt företag har vi en bunke beräkningsprogram som numera har gått över till att leverera all resultat i XML-format. Känns som om det blir mer och mer sådant.

kan du ge ex. på hur det kan se ut?
/ptr

Oj, menar du att du vill jag ska posta en xml-fil här?
Den blir ju ganska lång.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

det går ju att bifoga den :)

Så!
Är från ett program som heter InRoads.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Häftigt. Någon form av lantmäteri? Bra exempel.

Växlar på en bangård som jag håller på att projektera.

Jag måste vara trög... men jag fattar ändå inte XML´s användning...
Jag kan skriva en korrekt XML-fil, men sedan då?
Har ni ngra böcker och/siter att rekommendera?

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

ptr_lks skrev:

Jag måste vara trög... men jag fattar ändå inte XML´s användning...
Jag kan skriva en korrekt XML-fil, men sedan då?
Har ni ngra böcker och/siter att rekommendera?

Du kan efter detta till exempel beskriva med mallar/ord hur dokumentet ska tolkas. På detta sätt kan olika externa program/företag whatever använda sig utav ditt xml-dokument.

Ett exempel är ett program som hanterar attestrundor etc för fakturor och när fakturan är färdigattesterad så skapas en xml-fil som ett affärssystem sedan kan läsa in i sitt system och betala ut till leverantör.

I detta fall är det bra med xml-filer för man kan enkelt beskriva dem, då det ofats är olika företag som håller i dessa typer av program.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)