webForumDet fria alternativet

Skriva till XML

XMLur XML

31 svar · 1 010 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag är relativt ny på XML. Tidigare har jag bara hämtat information från det men nu vill jag lägga till information. Går det?
Jag har sökt runt och kikat på andra och de flästa verkar använda en databas med poster som de sedan genererar till en XML (eller RRS eller vad det kallas) och sedan läser ur den.
Det känns som om man tar en omväg.

Tack på förhand! :bire

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

En XML-fil är ju egentligen bara bara en textfil som innehåller lite taggar (precis som en HTML-fil)... Så du *kan* redigera den i vilken text-editor som helst om du vill ;)

Men vad är det mer specifikt du vill göra? - Skapa din egen RSS-fil (ditt eget nyhetsflöde) ?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=962501#post962501
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=20&threadid=114120
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=21&threadid=110004

Alltså spara data dynamiskt. Om man tex har en gästbok eller något så att surfaren kan spara data i XML-filen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kolla in DOM-parsrar. Det finns flera varianter på sådana. Microsoft har en sådan i sitt msxml-bibliotek. Det finns liknande bibliotek för Java. Det finns säkert liknande DOM-bibliotek för en mängd andra miljöer. Med DOM har du hela xml-dokumentet som en "träd-struktur". Där kan du lägga till nya element och attribut, eller ändra i befintliga. Sedan är det bara att spara ner.

Går det att få ett html-formulär att spara i xml-filen genom ASP tex?
Pratar vi om samma sak. det där lät väldigt komplicerat :O
Har du något tips på var man ska börja?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det går alldeles utmärkt (googla), men XML är inte sällan en dålig lösning för datalagring, åtminstone om man förväntar sig att kunna söka och ändra på data på ett bekvämt sätt, och dessutom är de flesta XML-parsrar glupska på processorkraft och minne. Det finns förstås undantag, men det finns en anledning till varför det finns en så sjukt stor marknad för att skyffla ut data från databaser i XML-format - databaser är bra för att lagra information, XML för att överföra.

oskob skrev:

Går det att få ett html-formulär att spara i xml-filen genom ASP tex?
Pratar vi om samma sak. det där lät väldigt komplicerat :O

Inte vet jag vad du pratar om. Men jag talar om att skriva xml-filer. Nu ägnar jag mig inte åt web-programmering, så jag kan bara gissa när det gäller asp. I vart fall borde du kunna utnyttja msxml i asp. Jag har utnyttjat just det biblioteket i vb. Du kan läsa om allt som går att göra med msxml här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/xmlsdk/html/xmmscXML.asp
Självklart är det inte enkelt. Man måste naturligtvis veta vad man gör. Men välformatterad xml blir det enkelt. Sedan är det en annan femma om xml-strukturen blir så som applikationen kräver. Men det får man sköta själv genom att vara medveten om hur xml-trädet ska se ut.

Självklart ska man fundera över sådana saker som spango nämner. Men den biten kan endast du avgöra åt dig själv.

Undrar om jag har missupfattat hela syftet med xml. Jag trodde det var till för att göra lättilgängliga databaser som man kunde anända som SQL eller något sånt.
Anledningen till att jag undrar är att jag kör mycket flash, som bara kan läsa xml-databaser, tillsamans med ASP.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

XML ersätter inte relationsdatabaser, men kan komplettera på ett fint sätt. Om du vill ha XML-data till en flashapplikation kan du ju låta t.ex. ett ASP-script läsa från en databas och sedan spotta ut XML till flashen om det inte passar att ha datan direkt i XML.

Ja det är just den omvägen jag vill slippa. Att både ha en databs och en xml. Blir lite kaka på kaka ;)
Det går alltså inte att spara en post i en XML-fil genom ASP?

oskob skrev:

Det går alltså inte att spara en post i en XML-fil genom ASP?

Såg du min post om msxml ovan? Nu kan jag inte asp, men såvitt jag vet, kan man faktiskt använda com-objekt i asp. Därmed verkar det troligt att du kan använda msxml-komponenten jag skriver om. I så fall kan du spara poster i xml med asp. Kolla mer msdn-länken jag postade för att lära dig mer om msxml.

Oj!
Tackar!

Medlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag kan bara bekräfta det UlfT skriver. MSXML går alldeles utmärkt att använda i ASP. Läs och lär! :)

Är det något som kräver något speciellt av webhotellet? Jag har surftown.se.

Medlem sedan juni 200032 969 inlägg

Tja, det krävs att de har XML-parsern installerad. Den är normalt installerad på alla Windowsservrar, men det är osäkert vilken version som i så fall finns tillgänglig.

Bläh det låter krångligt. Jag håller mig nog till mina SQL-databaser istället. :'(

oskob skrev:

Jag håller mig nog till mina SQL-databaser istället. :'(

Bara för att klargöra saken; xml och databaser har olika uppgifter. Det är inte så att man någonsin står och kliar sig i huvudet och funderar på om man ska välja xml eller databaser. Utan xml väljer man för en del ändamål, exempelvis överföring av mindre datamängder. Medan databaser används för andra ändamål, typiskt sett lagring av stora datamängder.

Det är väldigt små datamängder som ska lagras och därför tville jag komma igång med XML. Det känns ite over kill med SQL-databaser för att göra tex ett länkarkiv där man kan lägga till länkar (eller ta bort). XML känns mycket smidigare och öppnare.

Hur som helst har jag kommit över en bit kod nu som jag pular med.
Dock reagerar mitt webhotell på:

Set objDom = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")

Felmeddelande:

Error Type:
Server object, ASP 0177 (0x800401F3)
System message, messageid = 0x800401f3
/xml/create-xml-doc.asp, line 13

Betyder det att den inte stödjer msxml?

Är det någon som har ett exempel på hur man skriver ut xml med html?
Så simpelt som möjligt så jag förstår själva principen :)

Blergh! Nu förstår jag varför inget funkar! Det är ju FireFox som muppar. Testade ett exempel som inte fungerade i FF i Explorer och då funkade det. Varför funkar det inte i FF?

Det jag testade:
http://www.w3schools.com/xml/tryit.asp?filename=cd_catalog_island_thead

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)