QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg
Hej,
Håller på med ett nytt större webbprojekt och planerar lite inför det. Det pratas mycket om xml osv. Jag vet att xml används en hel del i .Net (om jag inte har helt fel för mig) men för detta projektet som ska vara php. Vad ska man använda xml till? Lagra data gör jag i riktig dbms. Innan har jag alltid haft en phpfil med installations/konfigurations-variablar som jag bara inkluderat på sidorna. Ska man byta ut denna mot xml eller ska jag låta det va? Vad annars ska/bör man lagra med xml?
Någon får gärna förklarar lite om användningsområdet av xml. :)
Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg
används för att organisera textinformation så att den kan tolkas och bearbetas oberoende av datorplattform, operativsystem, programmeringsspråk osv.
PHP5 har mkt bra utökad funktionalitet för XML. XML kan till exempel användas för att skickas mellan olika enheter.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Åsså har jag den nya bränt for you! 2005
Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg
Lasp skrev:
:q
magnusfernstromMedlem sedan mars 20032 184 inlägg
Lasp skrev:
:e
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Re: XML - Var?
Qimen skrev:
Vad ska man använda xml till?
Skicka data mellan system som har (eller kan komma att någon gång ha) olika bakomliggande arkitekturer. Undvik att använda xml bara för att folk pratar en massa om det. Det har sina användningsområden, men är för den sakens skull inte alltid passande. Det beror på vad du ska göra...
Lasp » http://www.swedin.net/Fun-Pages/Image16.html ;)
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Qimen vet vad jag pratar om Och det har en koppling. Sorry.
Men tack för kaninen.
QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg
spango skrev:
Qimen skrev:
Vad ska man använda xml till?
Skicka data mellan system som har (eller kan komma att någon gång ha) olika bakomliggande arkitekturer. Undvik att använda xml bara för att folk pratar en massa om det. Det har sina användningsområden, men är för den sakens skull inte alltid passande. Det beror på vad du ska göra...
Okej, var som jag misstänkte. Tack för svaren! :)
Lasp: Får komma över och hämta den i veckan.