webForumDet fria alternativet

Bandbredd

Webbutveckling

5 svar · 310 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har först nyligen börjat intressera mig för Internetprogrammering och allt som berörs av det. Så i det här fallet är jag en fullkomlig rudis. Finns det någon som kan förklara lite kortfattat vad man menar med "bandbredd". (I betydelsen att en viss ofta besökt sida har överskridit en gräns och därför ej är åtkomlig).

1. Vad närmare bestämt är det som överskridits? Antalet samtidiga anslutningar? Mängden skickad data? Något annat?

2. Antag att man har en sida med bilder, tex, liggande på en hemsida och lägger en länk till den från ett community med enorm trafik av besökare. Kan det, i ett värsta falls scenario, om alla besökare på community't vill titta på bilderna, bli så att bildsidans server blir överbelastad? Så att hemsidan faller för denna bandbreddsgräns?

3. Om det i stället för bilder gäller en sida som kör PHP förändrar det läget i någon riktning och vilken i så fall?

(Jag utgår ifrån att community'n med tusentals besökare har större bandbredd än personliga hemsidor.)

Om jag har postat detta på fel ställe är jag ledsen, men jag har uppriktigt försökt hitta ett vettigt ställe för frågan.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
  1. Mängden överförd data i de fall jag har sett exempel på.

2. Det borde kunna bli så som du befarar. För webhotellet handlar det ju enbart om hur mycket data som transporteras ut genom deras koppling. Och då spelar det ingen roll var länkarna till datan ligger.

3. Det viktiga är hur mycket data som överförs. Angående riktningen, går den ju huvudsakligen ut från servern till klienterna. Allt klienterna gör, är att skicka korta förfrågningar till servern (förutom om de laddar upp någon stor fil). PHP eller bilder bör inte automatiskt spela någon roll. Om du genererar en bild genom något grafikbibliotek för PHP, då blir det ju lika mycket överförd data som om du hade fört över en, sedan tidigare existerande, bild.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Enkelt uttryckt kan man säga att bandbredden är den data som skickas i "ledningarna" mellan klienten och servern. Så då är det som UlfT säger, om det är en genererad eller statisk bild spelar ingen roll - de måste ju överföras till klienten via ledningarna i vilket fall som helst.

Tack så hemskt mycket för begripliga och vettiga svar! :)

Men om man nu inte skickar bilder alls? Dvs i 3) så handlar det om att rassla igenom lite värden från en form och komma ut med ett svar som inte innehåller bilder. (Läs: behandla frågesportsdata.) Det tar kanske mindre kraft? Sidan som genereras blir ju i alla fall mindre än bilder oftast är.

Alltså: "I värsta fall" innebär att alla är intresserade av denna frågesport.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Då bör det bli en betydligt mindre mängd data. Det finns ett mycket enkelt sätt att se hur mycket data som du faktiskt för över. Det är bara att spara ner sidan med din browser. Så stor som den nedsparade filen är, så mycket data har dina php-script fört över från webservern till browsern. Nu bortser jag från att du kanske har bilder inkluderade på just den sidan som du genererade. Ifall du har det, får du addera storleken på dessa till den överförda mängden. Då vet du hur stor bandbredd som förbrukas för en klient. Sedan ankommer den totala bandbredden på hur många sidladdningar som förekommer totalt. Räkna antalet verkliga sidladdningar, och inte antalet unika besökare, om du ska beräkna den bandbredden.

Ah! Tusen tack! :) Nu begriper jag mycket bättre!

Och tack för tipset om hur man ser storleken! :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)