Man kan inte själa cookies direkt, men om webbplatsen lägger in känslig information i cookien kan det ju alltid bli problem om någon som använder din dator letar upp den.
Men jag tror inte många webbplatser använder cookies för att lagra stora och känsliga data.
Men den som utvecklar webbplatsen kan lägga in info om dig i cookies´en, men de kan ju inte få tag i din email om du inte gett den till dem.
Men antag att jag lämnar ut min mailadress till ett företag jag litar på (webbplats A), kan då en annan webbplats (webbplats B)sno den information jag lämnat till A?
Men antag att jag lämnar ut min mailadress till ett företag jag litar på (webbplats A), kan då en annan webbplats (webbplats B)sno den information jag lämnat till A?
Det kan mycket väl vara så att webbplats A lämnar ut din information till webbplats C som är ett reklamföretag. Därefter kan företaget med webbplats C se vilka webbplatser du besöker (eftersom det är vanligt med reklam från webbplats C) och de kan visa dig riktad reklam efter vilka sidor du besöker. Statistiken om dig kan också säljas vidare.
Cookies i sig är inte farliga, der är som en bit papper som ligger i ditt rum. Du kan skriva vad du vill på det. Ingen annan kan komma åt det utan att gå in i ditt rum och kolla på det. Men att skriva ner din bankomatkod på det är ju inte så smart ;)
men angående att Webbplats C kan se vad jag besöker, då betyder det att de kan veta vad jag gör utanför deras sida??
Men om den sida där jag lämnat min mailadress, _inte_ lämnar vidare min mailadress, kan utomstående webbplatser se den information som jag lämnat till ett säkert företag, precis som de kan spåra vilka sidor jag har besökt?
Pace: Du skriver att utomstående företag inte kan läsa cookies som skapats av ett visst företag
Men ändå menar du att de inte bör lagra viktig info i en cookie. Varför spelar det någon roll?
Pace: Du skriver att utomstående företag inte kan läsa cookies som skapats av ett visst företag
Men ändå menar du att de inte bör lagra viktig info i en cookie. Varför spelar det någon roll?
Om ni är två personer på en dator (exempelvis sambo) kan den personen läsa cookien. Sedan kan man ju alltid bevaka trafiken som sker mellan två datorer. Om ett lösenord skickas okrypterat mellan klient och server finns det ytterligare en säkerhetsrisk.
det som fick mig att börja oroa mig var spammen. Jag började fundera på om det fanns andra sätt för spammen att nå mig. då tänkte jag, att kanske andra sidor kunde läsa min cookies-mapp så att säga-
Jag brukar låta bli att skriva in min vanliga mailadress numera, sidan må vara tillförlitlig eller ej.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849