webForumDet fria alternativet

Aftonbladets kod/sidstruktur

Webbutveckling

7 svar · 591 visningar · startad av virre

Medlem sedan jan. 200219 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Aftonbladet har ju t.ex. länkar på sin sida som heter "http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,445859,00.html" eller dylikt. Jag undrar bara vad är det för mening med detta och är det ngn speciell kod bakom detta? Självklart använder sig väl aftonbladet av ngt skriptspråk att ladda upp och sortera nyheter osv, men varför heter alla sidor 0,234,3434,34.html osv?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Antagligen är en siffra dga, nästa artikel-id nästa version (0 för ursprungsartikel, 1 för uppdatering, 2 för uppd. 2 etc)
Eller något sånt.
Du behöver nog inget specieelt skriptspråk för det egentligen eftersom filnamn borde kunna innehålla kommatecken.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Flyttas från HTML, XHTML & CSS

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Som du antagligen vet så är aftonbladet.se stor och det kommer ut nya artiklar hela tiden och då blir det konstigt att ha "normala" namn på artiklarna och när någon på aftonbladet skriver en artikel och sedan skickar upp den till databasen så ger den automatiskt ett nummer, som kan se ut så här: "0,2789,445859,00.html"

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Dom sparar säkert nyheter i en databas.
Men jag tror dom använder sig av statiska sidor genererade av databasen.

Alltså sidan skapas en gång. Sedan hämtas den statisk hela tiden. Annars hade det nog blivit för tungt för webservern.

När du sedan söker efter en artikel så söker den nog i databasen men ger en länk till den statiska sidan.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Om sidorna är statiska eller ej kan nog diskuteras länge,
Det är i stort sett omöjligt att gissa utifrån bara en webbadress...
För man kommer rätt långt med en hyfsat dimensionerad serverfarm också - frågan är hur mycket pengar man är villig att lägga upp ;)

Hursomhelst använder de Vignette Storyserver (enligt kommentarer i koden på aftonbladet.se) - ett "Content Managent" system (CMS) i Sumoklassen, och man kan se liknande länkar på flera andra webbplatser (bl.a. http://vignette.com) som körs just på Storyserver också ;)

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Med de CMS och tidningar som jag har varit involverade i på något sätt, kördes oftast ett script så efter 2 veckors publicering skrevs den dynamiska sidan om till en statisk sida, detta var eftersom artikeln väldigt väldigt sällan ändrades 2 veckor efter publicering.

och då blir det konstigt att ha "normala" namn på artiklarna

Nja, de som använder namn på artiklar, har datum med oftast, titta på cnn och nytimes.com

Själv tycker jag detta är mycket bätre, då det går snabbt att se om länken är relevant till det man läser (Genom en sökmotor etc) så datumet finns i url'en.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

jarvklo skrev:

Om sidorna är statiska eller ej kan nog diskuteras länge,

De är dynamiska. ;)
Sedan om de plockas ur en databas eller från en statisk fil har jag ingen aning om.

Högerkolumnen med "senaste nytt" är det som ändras (dynamsikt) medan själva nyhetsartikeln är statisk. Det förstnämnda är ett faktum, det sistnämnda är en spekulation. ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)