webForumDet fria alternativet

Intranet

Webbutveckling

8 svar · 451 visningar · startad av Nisse_T

Medlem sedan feb. 200415 inlägg
Frågan#1

Med risk för felpostning...hoppas att någon snäll moderator lääger tråden rätt isf...)

Jag håller på att läga upp ett Intranet för vårt företag. Nu behöver jag lite hjälp med att fylla detta. Vad finns på era företags Intranet och vad saknas? Ta gärna skärmdumpar på er förstsida där man ser vilka menyval som förekommer.
Just nu lider jag av idétorka så alla förslag/idéer uppskattas, allt för att skapa ett så "levande" Intranet som möjligt.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Som sagt, en anslagstavla och interna meddelanden samt information om de anställda. ;)

Tackar =) Anade att det var fler än jag som nyttjade dessa två forum ;-)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

När jag jobbade de på ericsson så lade de upp luncmenyerna varje måndag som sträckte sig över hela veckan och då var det ca 10 restauranger men det var ju iofs i Gävle.
Nu vet inte jag hur stort ditt företag är men ev besök, vem som guidar den kunden
Produktion, upp/ner vinst
Om ni har nån trivselkommite som anårdnar aktiviteter så som bowling, gocart, pingisturnering, bondkart osv

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Re: Intranet

Nisse_T skrev:

Jag håller på att läga upp ett Intranet för vårt företag. Nu behöver jag lite hjälp med att fylla detta. Vad finns på era företags Intranet och vad saknas? Ta gärna skärmdumpar på er förstsida där man ser vilka menyval som förekommer.
Just nu lider jag av idétorka så alla förslag/idéer uppskattas, allt för att skapa ett så "levande" Intranet som möjligt.

Vad ska du med ett intranät till om du inte vet vad du ska använda det till? Det känns lite overkill bara för att "företag brukar ha det så måste jag också ha det".

Pace: Riktigt så är det inte =) Vi har ett Intranet idag med sidor för varje avdelning, telefonkatalog, kalender, försäljningsstatistik, kvalitetshandböcker (ISO9002- ISO14000), ritningar o lite annat. MEN ett sådant Intranet tenderar att bli väldigt statiskt. Därför söker jag uppslag för att göra detsamma mer intressant för ALLA anställda. Kanske mer interaktivitet, vad vet jag...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Aha, då är jag med. :)

Wiki är en teknik du borde titta närmare på. I korta drag innebär det att alla tillåts redigera en sida och på så vis hålls informationen dagsaktuell och intressant (förutsatt att det passar företagets behov förstås).

En intressant approach kan vara att lägga in - som LeonL skrev - en anslagstavla av allmän karaktär. Om folk blir intresserade av detta så kommer de förmodligen att använda intranätet oftare (vilket är bra eftersom då går intern information och nyheter fram fortare).

Tja, det är egentligen svårt att säga vad intranätet ska ha om man inte vet vad företaget sysslar med eller hur stort det är. Att kunna följa företagets försäljning eller liknande i realtid vore trevligt (det skulle nog jag uppskatta ;)).

Lägga gärna en skärmdump av det nuvarande systemet om du vill.

Anslagstavlan ska vara med, likaså dagens besök. Försäljning i realtid ska definitivt vara där, dessutom reklamationsutfall/leveranssäkerhet. Tack för tipsen!
Lite mer info: vi är ett tillverkande företag med 230 anställda, 3 enheter i Sverige, omsättning 300 milj.
Vill gärna ha fler tips om någon känner sig kreativ ;-)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

- Företagets aktiekurs i realtid
- Bokning av t.ex. konferensrum
- Månadens medarbetare
- Quiz, vinna en kopp kaffe eller nått
- Felanmälan av maskiner o dyl.
- Handböcker/Guider om hur man använder intranätet/företagsnätet

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)