webForumDet fria alternativet

Automatisk codec nerladdning

Webbutveckling

7 svar · 286 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har sett på vissa sidor som har animationsfiler, att man ombeds att ladda ner en codec automatiskt, ex. Microsoft codecs, eller VP3.

Man ska kunna installera den via sidan direkt.

Kanske är det fel att säga codec; troligen rör dig sig om uppspelaren endast.

Hur gör man? Skapar man nån <object> tag?

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Det är nog Mediaspelaren som har en inställning att automatiskt ladda hem en Codec om denna saknas. Vet inte om den är påslagen default eller ej.

För att lägga till filmer, ljud eller liknande på din sida, se:
http://faq.ozoneasylum.com/571/rating/

Jo, det är sant.

Men jag tänkte, att vissa codecs inte stöds av mediaspelaren. Då vill jag inte att det ska stå nåt i stil med "klicka här för att ladda ner rätt codec", utan jag vill koppla en länk till "directPlay-codecen" direkt, så att de kan installera den online, så att säga.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Just Windows Mediaplayer vill nog gärna MS ha kontroll över. De codecs som laddas ner automatiskt skall säkert vara kontrollerade och certifierade av Microsoft.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Öhh - html, xhtml, css? ;)
Du vet ju aldrig vilken/vilka/om någon spelare besökaren har installerat. Good practice är att innan själva sidan med filmfilen, lägga en sida där man låter personen välja format, exvis Real/MS Media osv, informera tydligt om att på nästa sida/länk så visas en film/ljudfil. På så sätt slipper man onödig irritation hos besökarna och tvingar inte någon att ladda en sida med "okänt" innehåll.

Oki...

jag hade bara för mig, att man ska kunna ladda ner uppspelaren och installera den automatiskt, så den hamnade i "Downloaded Internet Files"

aight, ciao

Jag kom på en grej!

Jag kom på en grej

Finns det inte ActiveX varianter på avkodaren endast, så att man på det sättet kan "ladda ner codec" via nätet?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)