det fungerar alldeles utmärkt!
men det formuläret skickas till get_signal.asp, som jag inte påbörjat ännu! tänkte fråga hur jag ska göra i get_signal.asp om jag behöver nån WML kod? eller om jag ska köra pure ASP som redirectar direkt till MMF ljudfilen?
EDIT: okej nu har jag börjat knåpa på get_signal! jag börjar lite lätt med att hämta titeln på signalen från en databas! och det fungerar alldeles utmärkt jag får fram titeln! i databasen finns även tabellen "filnamn" där filnamnet står t.ex "test.mmf"
hur skall jag skriva för att ladda ner genom den sökvägen!
kör jag som jag skrivit nedan så får jag gateway problem =/ hajjar inget av det dags å sova BTW =)
<%response.ContentType = "text/vnd.wap.wml"%>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.3//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml13.dtd" >
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
<%
id = request.form("id")
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("MC/databaser/mobilt.mdb")&";"
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL="SELECT * FROM ringsignaler where id = "&id&""
set RS = conn.execute(SQL)
titel = RS("titel")
filnamn = "http://194.237.241.56/mc/ringsignaler/mmf/" & RS("filnamn")
%>
<wml>
<card id="get_signal" title="signal">
<small><%=titel%><br /><br />
<a href="<%=filnamn%>">hämta signalen!</a>
</small>
</card>
</wml>
Hade själv gateway problem när jag använde WML 1.3 standard men när jag ändrade till 1.1 eller 2.0 så fungerade det utan problem.
Två ändringar i get_signal.asp:
XML-deklarationen skall skrivas innan DOCTYPE raden.
All text som skrivs på en wap-sida skall befinna sig mellan <p> och </p> taggarna.
Sen förmodar jag att du har rätt mime-type för mmf-filer så telefonen känner igen de när du ska ladda ner dessa.
Hade själv gateway problem när jag använde WML 1.3 standard men när jag ändrade till 1.1 eller 2.0 så fungerade det utan problem.
Två ändringar i get_signal.asp:
XML-deklarationen skall skrivas innan DOCTYPE raden.
All text som skrivs på en wap-sida skall befinna sig mellan <p> och </p> taggarna.
Sen förmodar jag att du har rätt mime-type för mmf-filer så telefonen känner igen de när du ska ladda ner dessa.
okej okej! jag har lagt i <p></p> nu och ändrat doctype! jag får fortfarande Gateway problem! även om jag tar bort länken till ringsignalen så får jag gateway problem =/ men i WinWap på PC'n fungerar allt ända till självaste ringsignalen skall laddas!
Min mime typ!
.application/x-smaf = mmf
<%response.ContentType = "text/vnd.wap.wml"%><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.3//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml13.dtd" >
<%
id = request.form("id")
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("MC/databaser/mobilt.mdb")&";"
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL="SELECT * FROM ringsignaler where id = "&id&""
set RS = conn.execute(SQL)
titel = RS("titel")
filnamn = "http://194.237.241.56/mc/ringsignaler/mmf/" & RS("filnamn")
%>
<wml>
<card id="get_signal" title="signal">
<p>
<small><%=titel%><br /><br />
<a href="<%=filnamn%>">hämta signalen!</a>
</p>
</small>
</card>
</wml>
jag får fortfarande Gateway problem! =/ första sidan Get.asp fungerar bra! man kan skriva in joxxmoxx i formuläret! å skicka men det är efter skickningen som det går åt skogen!
AJJJJ =/ jag kom på vad felet är! hehe alla mina mime type är invalid.. jag har skrivit in värderna i fel fält! hehe.. vikken tabbe =) jaja men nu fungerar det för mig. fungerar det för dej med?
Så ja. Nu får jag rätt mime-type iaf. (application/vnd.smaf). :)
hehe va bra då! tack så mycket för din hjälp =) riktigt schysst att du orkade med mina problem! nu skall även wbmp fungerar nu när jag rättade alla mina mime typer!
jag komemr in där jag kan skriva ID! sen nästa sida så visas titeln men när den skall laddas ned står det "Accepteras inte"och jag har inte gjort några ändringar alls =/ mina mimetyper är som dem ska vara