pidde2Medlem sedan aug. 2003215 inlägg Jag hade tänkt försöka lära mig ett programmeringsspråk.
Vilket är lättast att lära sig om man inte sysslat med det innan?
Jag har visserligen provat på att ladda ner lite asp script och använt så jag vet lite vad som behövs för det, men php har jag aldrig testat.
PHP verkar bra på det viset att det verkar finnas lite fler webhotell som stöder det.
Men vilket är alltså lättast att lära sig?
MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg Enlig mina erfarenheter är de ganska lika i både svårighetsgrad och funktion.
Har dock inte använt PHP sepciellt mycket.
esraMedlem sedan okt. 2000101 inlägg PHP kanske?
Har väldigt lite erfarenhet av ASP och borde kanske inte uttala mig men...
Har sedan en tid tilbaka hackat PHP och blir hela tiden förvånad över dess goda funktionalitet. För mig gick det dessutom väldigt fort att lära grunderna.
I grund och botten är det nog mycket tycke och smak som avgör vilken teknik man bör rikta in sig på.
Mvh / esra
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag har kodat mina webbplatser uteslutande i ASP/VBScript i flera år, men är precis på gång att flytta till PHP. Jag har bara gjort ett par medelstora projekt i PHP men jag kan redan nu säga att jag aldrig kommer att gå tillbaka till ASP. Jag har dock inga konkreta argument för detta, det får någon annan ta hand om. ASP känns dock som ett sjunkande skepp eftersom det inte utvecklas mer, och när PHP 5 dessutom kommer med sitt förbättrade stöd för OOP känns det som att matchen är avgjord.
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Skulle jag lärt mig något nu hade jag satsat på J2EE eller .net faktiskt. Men är jag tvungen att välja mellan dina alternativ hade det blivit PHP.
Sök lite på forumet, denna matchen har varit igång förr. ;)
pidde2Medlem sedan aug. 2003215 inlägg Men det verkar finnas mer hjälp att få för ASP.
Alltså fler sidor på nätet. Iallafall på svenska.
Eller har jag fel?
leifenMedlem sedan juli 200173 inlägg Ja, du har fel.
För som Skarre sa så är ASP ett sjunkande skepp. Så egentligen bör du i så fall välja mellan ASP.net eller PHP (eller ytterligare ett alternativ som K@llen nämner, Java-spåret).
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Jag utvecklar uteslutande i ASP och tycker det är lätt att lära sig. Men skulle jag satsa på något nytt så skulle jag inte en s fundera utan satsa till 100% .NET som har många alternativ.
Så kör på ASP.NET, sedan om du redan har kunskaper i c++, vb, eller dylikt så gör inte det ska en sämre.
Men frågan från början var ASP vs PHP, jag valde ASP när jag var i samma situation. PHP har jag aldrig försökt läramig.
ASP är dåtid, ASP.NET är framtiden. Välj mellan ASP.NET eller J2EE, och du har en stabil grund att stå på i flera år framöver.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag skulle vilja säga, och säger så också; Välj mellan .NET eller Java. Inrikta dig inte uteslutande på webutveckling.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Det beror väl kanske också på vad man tänkt sig göra med tekniken i fråga. För mig (för att ta ett exempel) som utvecklar små till medelstora webbplatser med mindre avancerade applikationer känns .NET coh J2EE definitivt "overkill". PHP räcker mer än gott och väl för detta.
leifenMedlem sedan juli 200173 inlägg Vad som är en medelstor webbplats är väl inte entydigt, men visst klarar man sig bra med PHP i många fall.
Men jag vill återigen påpeka att ASP är en döeende svan, som har föga gemensamt med sin släkting ASP.NET. Så ska man lära sig något nytt så finns det knappst någon anledning att välja ASP.