Tänkte bygga upp en liten och enkel sida anpassad för handdatorer, men verkar inte direkt hitta någon information om vad för kodning jag ska följa på html delen osv. Någon här kanske har programmerat en sådan?
Sedan skulle jag vilja ha lite länkar till svenska sidor där sidorna är just anpassade för handdatorn.
Använder du ASP.NET kan du skapa s.k. MobileForms som gör att du kan koda dynamiska sidor till handdatorer.
Sidorna anpassas dessutom automatiskt för att fungera så bra som möjligt för just den handdatorn.
Använder du ASP.NET kan du skapa s.k. MobileForms som gör att du kan koda dynamiska sidor till handdatorer.
Sidorna anpassas dessutom automatiskt för att fungera så bra som möjligt för just den handdatorn.
Kan vara ute och cykla men har för mig att det är HTML 4.0 du ska försöka följa.
Beror på.
Vissa handdatorer stöder det, andra inte.
Använder man MobileForms kollas först vilken enhet som används och sedan blir outputen den rätta för den enheten.
Använder man t.ex. en Nokia 3330 och en Palm läser dem sidorna olika.
Men med .NET behöver du inte hålla reda på det :bire
Sidor specialanpassade för Avantgo har jag pysslat lite med...
"Äldre" versioner stödjer bara HTML3.2, Nyare även HTML4 som Trexter skrev ;)
Avantgo går att styra med en del speciella metataggar som kan vara bra att ha koll på, t.ex.
Ojdå - jag kom just på en sak jag glömde skriva om i förra inlägget!
När du skriver webbsidor mot just AvantGo, så är det viktiga bara att du använder just den mängd taggar som ingår i respektive HTML-standard - men eftersom AvantGo inte bryr sig om en eventuell <!DOCTYPE så går det praktiskt lika bra att köra med t.ex. xhtml 1.0 Strict bara man inte använder andra taggar än de som ingår i HTML 3.2 !!!
Jag har kört med xhtml 1.0 Strict mot AvantGo i flera år och det har funkat bra i hela den flora av olika Palm:ar med olika versioner av AvantGo jag kommit åt att testa med.
Testa själv mot min "bara texten"-variant av xhtml.nu (http://xhtml.nu/index.htm) så får du se (jag har flera besökare med olika IP-adresser från AvantGo.com som synkar mot xhtml.nu med olika intervaller - så det verkar funka praktiskt fortfarande ;) )