webForumDet fria alternativet

Hjälp om språket

Webbutveckling

15 svar · 488 visningar · startad av Farmor

Medlem sedan mars 200340 inlägg
Frågan#1

På webForum korspostar vi inte. Den här tråden får ligga kvar, övriga raderas. De svar som tillkommit i övriga trådar flyttas hit.

mvh

Del Pero
forumledare, webForum

-----------------

Hejsan, jag håller på med en presentation i skolan om dom olika språken, som html, xml med flera..
Tänkte ifall ni kunde hjälpa mig med att berätta olika skillnader och likheter mellan ASP, VBScript och vad man kan göra med dom och lite fakta som är nödvändigt att veta och vad som stöder dom och sånt fakta...

MVH Markus..

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Massposta inte. Detta borde du ha skrivit i programmering - övrigt. Tycker jag.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

olika skillnader och likheter mellan ASP, VBScript och vad man kan göra med dom

Vad menar du? Skillnader mot vad?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

ASP.NET är inget språk, men en bra beskrivning på vad det här hittar du här. ASP.NET stödjer tre språk C#, VBScript och JScript.

Skillnader mellan dom olika språken som vad man kan göra i dom olika språken, vad som stödjer dom olika språken, vad som gör just det språket bra eller unikt, vad det finns för grunder och vad man bör tänka på och hur mycket utav det språket, bara allmänt så man får en bra uppfattning om vad språket är...

Engine^ skrev:

ASP.NET är inget språk, men en bra beskrivning på vad det här hittar du här. ASP.NET stödjer tre språk C#, VBScript och JScript.

Nja, den stöder VB.NET, C++.NET o.s.v också. ;)

Som jag antydde ovan, vilka språk handlar det? Är det dom som används i ASP (VBScript, JScript)? Eller handlar det om andra tekniker?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det stämmer väl ganska bra det, men jag funderade i scriptbanor och det kanske inte stämmer till 100% med verkligheten :)

Jag kan inte mycket om det så det är därför jag frågar, tänkte att ni kunde hjälpa mig, så jag lär mig mer, då kan jag lära ut bättre, så det är det mesta som handlar om att skapa en hemsida och om hur det hör ihop och hur man kan dela upp dom och rent fakta och olika tekniker att utnyttja när man jobbar med dom..
Frågar för att jag inte har den här kunskapen själv, har knappt använt några mer språk eller vad man ska kalla dom än dom vanliga HTML och sånt för att skapa sidor..

MVH Markus..

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

inte glömma cobol.net heller :)

Men allvarligt så måste du börja med att dela upp språk/teknologier i vad dom gör och vad dom är till för.

I ASP.NET använder man massa olika språk för att programmera. Vanliga är c#, vb.net, c++. På klientsidan används javascript/vbscript

Rent syntaxmässigt är dom ganska så lika. Det som skiljer sig lite är vb.net

Sen vad det gäller din presentation bör skilja på ramverk (asp, asp.net, j2ee) och programmeringsspråk (vbscript, jscript, c#, vb.net, java). Du bör nog dela upp dem i vilka som används till vad, typ:

Informationsbärare, presentation, klientsidan - xml, html, xhtml, css

programmering av klientsidan - javascript, vbscript

programmering på serversida - php, vbscript, jscript, c#, java... osv

Sen kan du ju ta upp vilka språk man använder i vilka ramverk och vad fördelar och nackdelar kan vara.

Vad det gäller just asp.net finns det ett gäng trådar som diskuterar skillnaden mellan olika språk men själv anser jag att det kvittar. Det finns bara ett litet litet fåtal saker man inte kan göra med alla de olika språken och det är ytterst ovanligt att man skulle hamna i den situationen att språket begränsar vad man kan göra i asp.net

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Varför inte kolla in tillverkarens hemsida (http:https://www.macromedia.com)? Finns mycket nyttig information där.

Eller varför inte genvägarna till Flash
http://www.flash.com

Ta t.ex. denna sidan med länkar till jämförelser mellan flash och director:
http://www.macromedia.com/software/director/resources/integration/

/Mirandir

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

:q

Det här blev en MYCKET underlig tråd :e

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Jon skrev:

:q

Det här blev en MYCKET underlig tråd :e

hihi ja :e

Jag behöver er hjälp grabben, försök att inte göra det till en underlig tråd..
Jag behöver hjälp med saker som typ Jon skrev men jag behöver det mer ingående och mer förklaringar och sånt

Jon, tack för ett bra inlägg..
Men jag behöver mer information om dom än så där..

MVH Markus..

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg

Oj... Det där är som att säga "Vad är det för skillnad på de olika djuren".

Man kan ju börja med att säga att det inte finns något språk som heter "Java 2 Enterpise Edition". Språket heter Java. Enterpise Edition är bara ett sätt att säga vilka klasser från Javas "foundation library" som man använder sig av.

Sedan är det en stor skillnad mellan xml, html och programspråk som Java. xml och html är inte programmeringsspråk, det är sätt att tala om hur någon är formaterat eller strukturerat eller en kombination av de två. En ren html-text gör inget. Man programmerar inte html...

Ett javaprogram däremot kan göra saker med en html-text eller en xml-text. Manipulera, presentera o.s.v... Det är en skillnad.

Lite luddig fråga som sagt var...

/Lime

Det är luddig för att jag inte har den kunskapen som ni har men vill gärna lära mig.. Därför jag frågar, för att lära mig, sedan kan jag lära andra i min klass då på så sätt..
Kan inte någon skillnad eller något, kan inte ett bra sätt att formulera min fråga, snabb kurs i dom olika sakerna, vad man har dom till och sånt, något i den stilen..

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)