Är sidan databasdriven är det ju inte så svårt. Då lagrar du bara texten i dubbla uppsättingar i tabellen. Ett fält för svenska och ett för engelska, osv.
Sedan kollar du bara vilket språkval användaren gjort och hämtar rätt data (från rätt fält).
Är den inte databasdriven kan det dock bli lite omständigare. Isådanafall bör du överväga en databaslösning om det handlar om en stor sajt!
Jag antar att du kommer att ha en länk/knapp eller dylikt som låter användaren välja något annat språk??
När användaren klickat på denna, sätter du en cookie med maximal livslängd. En sessionsvariable fungerar också, men då måste användaren göra om samma val nästa gång sidan besöks. Av denna anledning bör du använda en kaka...
Du borde även kunna kolla i headern, vilken språkversion som webläsaren har och sedan anpassa valet efter detta, men det kanske är dumt, eftersom många svenskar sitter med engelska webläsare...??
Du borde även kunna kolla i headern, vilken språkversion som webläsaren har och sedan anpassa valet efter detta, men det kanske är dumt, eftersom många svenskar sitter med engelska webläsare...??
Följande gäller Windows / MSIE:
Det är inte så himla dumt faktiskt, eftersom du kan kolla av det språk som användaren helst vill läsa. Det har inget med webbläsarspråk eller ens OS-språk att göra, utan vilka regionala inställningar som gäller på maskinen. Kolla miljövariabeln HTTP_ACCEPT_LANG så kanske du har något att utgå ifrån.
Jag tänkte faktiskt lägga till en sådan funktion på min sida och är själv intresserad av detta ämne.
Texterna på min sida är tyvärr inte lagrade i databasen, men jag tänkte använda mig utav ASP-funktionen Server.Execute. Kan det vara någon bra idé?
Det är ju iofs in så jobbigt att lägga in all text i databasen. Använder MySQL så sidan blir nog inte slö om jag använder det.
För mindre lösningar rekommenderar jag följande metod för språkval, som inte involverar en databaslösning av något slag. Kod är i detta fall i VBScript.
<%
dim intLang
dim strRubrik
dim strText
intLang = request.cookies("language")("identifier")
select case intLang
case 1
strRubrik = "Rubrik på svenska"
strText = "Text på svenska"
case 2
strRubrik = "Rubrik på engelska"
strText = "Text på engelska"
end select
%>
<html>
<head><title></title>
</head>
<body>
<h2><% =strRubrik %></h2>
<h5><% =strText %></h5>
</body>
</html>
Jo, språkfiler är rätt smidigt. Byt ut alla fraser mot en variabel, sen inkluderar du bara filen i toppen av varje dokument. Styr vilken filen som ska väljas med en cookie.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e