Vad är alla olika webbspråken bra för? Vilka är för- och nackdelarna med dem? Och vilket språk lämpar sig bäst för shoppingsajter?
Har tagit upp det här i en tidigare tråd, men vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Har inga stabila kunskaper i något, förutom HTML. Har mina idéer på en webbutik, så det kan ju vara värt att lära sig något webbspråk, t.ex. ASP, PHP eller liknande. Hoppas ni kan välja vilket bara :)
2. Att ett speciellt scriptspråk skulle lämpa sig bättre eller sämre för en webshop tror jag inte är frågan.
Utan snarare vilket språk som "står sig", som fortfarande utvecklas, som passar dig, etc.
Om detta kan här på WF diskuteras i timtal så det är nog bara att välja ett. :)
3. Man skall inte korsposta och dubbelposta i detta forum.
Nu, ser du hur det börjar... den ena säger si, den andra så ;)
Det man också skall ha i åtanke kanske är vilken typ av databas man skall använda sig av. Om man skall det.
Eller så väljer du Java, med Servlets, JSP och TagLib som står sig på alla plattformar. Enkelt att flytta över från en Windows-burk till en burk med t.ex. Linux/Unix om det ska behövas. Plattformsberoende äger. PHP fungerar också lika bra på olika plattformar, men är långt ifrån ett moget och vackert programmeringsspråk som Java är.