webForumDet fria alternativet

Hur är sidan skapad?

Webbutveckling

6 svar · 380 visningar · startad av Kalufs

Medlem sedan aug. 2003113 inlägg
Frågan#1

Hej alla kunniga!

Är intresserad av att bygga en webbutik och undrar hur jag ska gå till väga. Var in på IKEA's hemsida och jag gillar deras layout...
Men hur är deras sida skapad? Såg att vissa länkar kan se ut nåt sånt här: "http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?" liksom, de har ju ingen ändelse (.html, .asp eller så)..
Hur är sidan kodad?
Vilket är den bästa kodningen för webbutiker? JSP? ASP?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tror IKEA använder PHP...

Det är olika.. du kan försöka med ASP.NET eller ASP eller PHP :p

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay

Detta är en adress till en servlet, de kör altså Java på den delen av sidan. Servlets har aldrig en filändelse.

/Viktor

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

IKEA kör väl en PHP lösning om jag minns rätt (dom bytade ifrån framfabs lösning för ett tag sen väl?).

Förövrigt så är det ju precis som LeonL säger, du kan använda vilket språk du vill, det finns tusentals olika webbutiker. Layouten är ju på inget sätt kopplat till scriptspråket.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jymdis skrev:

IKEA kör väl en PHP lösning om jag minns rätt (dom bytade ifrån framfabs lösning för ett tag sen väl?).

Alla länkar på förstasidan leder till servlets, JSP-sidor eller statiska HTML-filer, ingen PHP här inte...

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Varför lägga det i en katalog med namnet "servlet" om den är skriven i PHP? Tror på Viktor i detta fall. :)

Dessutom svarar servern (förutom Apache): "IBM_HTTP_SERVER/1.3.19.4"

IBM brukar inte förknippas med applikationsservrar som kör PHP. Däremot är de väldigt starka på Java. ;)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Felet kanske kan ge en del svar?

Error 404: JSPG0113E: JSP file "/usr/WebSphere/AppServer/installedApps/WC_Enterprise_App_wcp.ear/wcstores.war/GenericError.jsp (A file or directory in the path name does not exist.)" not found

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
114 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)