webForumDet fria alternativet

Kommer ASP att dö ut?? Och Varför?

Webbutveckling

28 svar · 949 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

Kommer ASP kommer att dö ut och .NET kommer att ta över?
Kommer båda två att finnas och användas?
Eller kommer .NET inte att användas???

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Självklart kommer ASP att dö ut. Det är (som så mycket annat) bara en tidsfråga.

Det är redan nu extremt mycket folk som använder .NET, så det klarar nog överlevnadsgränsen. Ett tag. ;)

Mvh

men ja menade mer om asp kommer att dö ut oom 1,5 eller 10 år!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

9 augusti 2007, kl 14:45 kommer det att dö ut. :)

Skämt åsido. Det kommer nog inte att dö ut på minst 5 år. Även om folk (läs utvecklare) lämnar det sjunkande skeppet så kommer det att finnas kvar bland andra. Man slänger inte bort en teknik som fungerar fläckfritt bara för att det finns ett nytt sätt att göra det på. Lika lite som om alla Javafreaks springer från Sun och hoppar på Microsoft, bara för att det är nytt. Men så småningom lär det väl självdö.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

magnusfernstrom skrev:

men ja menade mer om asp kommer att dö ut oom 1,5 eller 10 år!

Vilket? Alla aspar här har blivit avsågade :( Om de kommer att dö ut vet jag inte :l

Tillbaka till ämnet :p
Jo... förr eller senare kommer ASP att dö ut och .NET kommer då att ta över. Microsoft komemr väl då med en ny teknik och då dör väl .NET ut.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

php kommer och tar över allt ;)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

De som inte klarar av övergången till .NET ger sig på PHP. Tror jag. :)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

trexter skrev:

De som inte klarar av övergången till .NET ger sig på PHP. Tror jag. :)

Snarare tvärtom, de som inte klarar av php och *nix ger sig på .NET istället...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

PHP für alle! :e

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Bara undrade nu när ja har köpt på mig en feting bok på 1200 sidor om de va nån ide att ja gjorde det! Ja menar mitt mål är ju att få arbeta med data/webbutveckling och de e ju ingen ide o sittä där med kunskapre inom språk som inte används!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Beror helt på vilken tid det tar för dig att läsa dessa 1200 sidor.

Om det är ditt mål att arbeta med data och webbutveckling bör det vara av intresse att lära sig saker. ASP är en sak, PHP en annan. Det som dock är gemensamt är att de är språk som beskriver en teknik och den tekniken är i stort sett densamma vilket språk du än tar. Så mao kan ASP vara en början till något mycket mer... :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Gein skrev:

PHP für alle! :e

:bire

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

PeW skrev:

Om det är ditt mål att arbeta med data...

Om du verkligen vill arbeta med data, inte datorer, så har jag en jäkla massa tabeller (ca: 950 A4-sidor) som skall skrivas in i Excel så snart som möjligt. §e :p ;)

P.S.
data <> datorer. Konstigt att folk inte kan lära sig skilja på det där. Jag bli i det närmaste smått förbannad ibland när "bildat" folk på TV med mera skall uttalla sig och alla talar om data-ålder när de i själva verket menar dator-åldern. x(

SolvioF Förlåt slå mig inte *håller händerna över huvudet* Ja e trött som en gris!!! Men ja kan fasktist skilja på Data och datorer!!!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

ASP kommer inte dö ut så snabbt. Även om det om några år nästan inte utvecklas något nytt med ASP så finns gamla system som körs och måste underhållas.
PHP är en ganska dålig ersättare. Jag tror Java och .NET ligger närmre till hands för de som utvecklat stora system i ASP och letar efter något annat.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

magnusfernstrom skrev:

SolvioF

:OO

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

SilvioF skrev:

Om du verkligen vill arbeta med data, inte datorer

Jag har inte senaste utgåvan av SAOL, men:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=678727#post678727

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

SilvioF skrev:

PeW skrev:

Om det är ditt mål att arbeta med data...

Om du verkligen vill arbeta med data, inte datorer, så har jag en jäkla massa tabeller (ca: 950 A4-sidor) som skall skrivas in i Excel så snart som möjligt. §e :p ;)

P.S.
data <> datorer. Konstigt att folk inte kan lära sig skilja på det där. Jag bli i det närmaste smått förbannad ibland när "bildat" folk på TV med mera skall uttalla sig och alla talar om data-ålder när de i själva verket menar dator-åldern. x(

Om det är ASP eller PHP han vill pyssla med lär det vara data. Dvs information. Programmering av datorer benämns inom datavetenskapen och inte datorvetenskapen. Att han sen förmodligen kommer att använda en dator för att göra sina under, har inget med saken att göra. Data är liiiiite mer än excelark :e

PeW :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)