Re: Emacs?
Prometheus skrev:
Har fått hem en Mac med OS X och kan inte använda mitt favoritverktyg Homesite 5 som jag kör med i Windows...
Funderar på vad jag kan ha istället och har fått tips om emacs. Har förstått att det går att anpassa mycket vilket jag tycker om, men hur svårt är det? Måste man slå knut på sig själv för att få till lite färgkodning? ;)
Råd?
/ M
För att få färgkodning: Se till att emacs är i rätt "mode", t ex php-mode, c-mode eller vilket språk man nu skriver i... Gör sedan <meta>-x font-lock-mode <return>
så får du färgkodning. Normalt hamnar emacs i rätt mode baserat på filändelse, men om man manuellt vill ändra mode skriver man t ex "<meta>-x c-mode <return>". (vet inte vad <meta> är på mac, på pc är det alt-tangenten).
För att svara på frågan om svårighetsgrad, så kan man väl säga som så att emacs är inte svårt att börja med. Det finns menyval för de vanligaste sakerna, som att spara och ladda filer, klipp och klistra, search-replace osv. Dock bör man helt klart titta på någon eller några tutorials för att få ut mer av programmet. Googla efter "emacs tutorial" och du får en mängd svar. Så det är egentligen upp till dig, och hur mycket du vill lära dig. Det är inte mycket som emacs inte kan, och det som emacs inte kan kan man själv lägga till stöd för :)