är det någon som vet hur de chattrum som "aldrig slutar ladda" är byggda. Ett exempel på ett sådant chattrum är aftonbladets chatt.. den står och känner av när ett nytt meddelande kommit. Detta helt utan javaapplet eller annan clientside-applikation!
hur gör man egentligen, är det pearl.. vet inte varför jag fått för mig det.. är jag helt ute och cycklar? Min nyfikenhet måste stillas!!
jag har en extremt enkel version av en sån där. ett frameset, en sida med textfält, en textfil, en sida som läser textfilen, skrivning till textfilen görs genom att lyfta upp befintlig info, lägga det i en array, vända på den (vill ju ha senaste inlägget överst juh) och sedan skriva tillbaka den... har bara 30 poster, äldst ut, nyast in )=)
funkar skitbra med en refresh på några sekunder på visningssidan
jag har en extremt enkel version av en sån där. ett frameset, en sida med textfält, en textfil, en sida som läser textfilen, skrivning till textfilen görs genom att lyfta upp befintlig info, lägga det i en array, vända på den (vill ju ha senaste inlägget överst juh) och sedan skriva tillbaka den... har bara 30 poster, äldst ut, nyast in )=)
funkar skitbra med en refresh på några sekunder på visningssidan
Jo men blink blink blink blink :)
Jobbigt att det blinkar när det kommer en ny text så att säga. Och kan man göra det svårare för sig så måste man ju.
Det verkar vara ett enkelt script som "streamr" ut html kod.
Har snabbt "hackat" ihop något liknande som man kan titta på här ( http://www.gunnard.se/lekstuga/ ) det är en loop som skriver ut värdet, väntar i 5 sekunder, skriver ut nästa, väntar 5 sekunder ....
mmm.. får inte det där att funka riktigt.. inget skrivs ut.. fast det spelar väl ingen roll.. det där scriptet processas väl helt på servern och skickas sedan ut till användaren. Tanken var juh att sidan aldrig skulle laddas klart...?
tackar.. eller ja.. lägg inte ner tid på det.. löser det säkert ändå =)
Däremot behöver jag hjälp en annan sak.. pinsamt att fråga nästan men hur kör jag ett perlscript på min webserver (ja jag har perlstöd ;))
Fick i min naiva fantasi för mig att man endast behövde lägga *.pl filen i cgi-bin katalogen och anropa den.. fast det går juh inte.. hur anropar man en katalog som inte ligger i wwwrooten?