Rdf - när och hur och varför används detta. Det har hänt att jag har surfat till webbplatser som har en länk med den texten. Tex.http://www.kottke.org/index.rdf
mvh
Enla
RDF är "resource description framework" - dvs ett format som markerar vad som ingår i materialet på en webbplats. http://susning.nu/RDF/. Somliga kallar det en bas för den semantiska webben...
Filen du länkade till på kottke.org använder "RDF Site Summary" (kallas även "Really Simple Syndication") - RSS - som är ett standardiserat XML-format som möjliggör en såkallad "syndikering" av materialet på webbplatsen.
Genom att lägga upp en RSS-fil med information ger man andra webbplatser möjlighet att ladda ner filen och sedan publicera informationen i ett format som de tycker är bra för dem.
RSS-filer brukar innehålla nyheter på webbplatsen och genereras automatiskt av en del "blog"-program (som t.ex. MovableType )
Man kan även ladda hem dessa filer med speciella läsarprogram för att sammanställa en bild över vad som ändrats nyligen på de webbplatser som lägger ut dem.
Exempel på hur det kan användas: Susning.nu har inbyggda funktioner för att läsa RSS direkt - vilket jag testat genom att lägga in RSS-kanalen från mitt lilla xhtml-projekt på http://susning.nu/Jarvklo ;)
Blev lite nyfiken på detta och undrar om man vill använda en RSS-fil, är man då tvungen att ha ett separat program för att få ut något vettigt av filen eller kan man länka till RSS-fil och få ut det som HTML?
Normalt måste du göra något med det "råa" XML-datat i en RSS-fil för att det skall se "HTML-mässigt" ut.
Eller använda ett specialprogram...
Men den här tjänsten hittade jag häromdagen - feedroll.com ger dig möjlighet att prenumerera på en kodsnutt som visar en RSS-fil som en tabell på din hemsida.
Tekniskt skrivs tabellformaterat data in på sidan med "document.write" via ett importerat Javascript...
Folk som skriver dagbok (eller bara mer eller mindre regelbundet i dagboksform) på nätet
s.k. "web logs" - kort uttalat "blogs" (på svenska "webbloggar" - "bloggar")
/Red: installera och provkör t.ex. FeedDemon så ser du vad man kan ha för nytta av RSS- men jag varnar dig, det är vanebildande när man väl hittat rätt "RSS-feeds" ;)
Jag tänkte mer på proffs sidan. Kan det tänkas att tex DN.se har ett sådant system för att upprätthålla en standard på artiklar? Tänkte mest på om frilansjournalister skall skicka in artiklar tex.
Har lite svårt att provköra FeedDemon... OSX... ;)
Finns säkert motsvarande för MAC.
Snarare tvärtom.
RSS är ett format för att snabbt och enkelt ge ut information i ett ganska begränsat format (tänk tjänster typ "10 senaste rubrikerna med varsin kort sammanfattning och länkar till de riktiga artiklarna").
Den som t.ex. vill ha information om nyheter på din webbplats utan att surfa dit läser RSS-filen regelbundet (på lämpligt sätt) och tar sig in till artiklarna via länkarna i RSS:en när det finns något nytt som verkar intressant.
Den som t.ex. vill lägga ut dina rubriker på sin webbplats, kör en standardtjänst som den på feedroll.com (länk ovan) eller en "standard"-komponent som plockar/omformar RSS:en direkt på servern utan större modifieringar/konfigureringar och den personen behöver sedan inte hacka massa specialkod i PHP eller ASP för att transformera (eller rippa) information från HTML-versionen av de webbplatser man vill "syndikera"...
Den som vill att folk skall kunna lägga ut deras rubriker på sin webbplats skapar sig en RSS-"kanal" på webbplatsen...
osv.
Visst kan man tänka sig att en dagstidning bevakar ett gäng frilansares RSS-kanaler för att se vad som finns "på marknaden" idag - men om vi pratar standardformat för leverans av tidningsartiklar, så finns det andra (betydligt "rikare") format som nog lämpar sig bättre för sådant - men det är en annan historia ;)
Intressant system. Lite märkligt tycker jag att det krävs en serparat applikation för att läsa RSSfiler. Vore smidigt om tex mailprogram hade en inbyggd funktion för att läsa detta.
Skall nog testa och utvärdera.
Tack för alla förklaringar!