Jag hade tänkt snickra lite på en webb-baserad e-postapplikation i helgen. Men jag funderade på vad för basfunktionalitet man behöver i en sån applikation.
Vad tycker ni är nödvändigt?
Webb-baserad e-post
Webbutvecklingur Webbutveckling - Övrigt
12 svar · 390 visningar · startad av Erik Juhlin
Webb-baserad menade jag. :)
Alltså en applikation som kan läsa av POP3 konton så man kan logga in och läsa sin e-post var man än befinner sig. :)
Inget unikt, men en lite kul grej att pilla med. :)
Möjlighet att kunna bifoga filer tycker jag är ett måste.
Jo, det har jag tänkt på. Även möjlighet att ta emot bifogade filer. :)
Re: Webb-baserad e-post
Erik Juhlin skrev:
Jag hade tänkt snickra lite på en webb-baserad e-postapplikation i helgen. Men jag funderade på vad för basfunktionalitet man behöver i en sån applikation.
Vad tycker ni är nödvändigt?
Basfunktioner:
Skriv mess
Svara mess (reply)
Attachments
skapa mappar för förvaring av mess
Kanske kommer på fler snart.. :)
Just att skapa egna mappar kanske inte är något man gör i basversionen utan senare. :)
Men en liten adressbok hade kanske varit schysst. :)
Läsa och skicka meddelanden kan man göra med POP3 och SMTP. Ska du ha fler funktioner får du lagra informationen till dem lokalt. Adressböcker, mappar etc. går inte att lagra på en POP3-server. Med IMAP tror jag dock att det går.
Hade nog tänkt hålla mig till POP3 och SMTP.
Tänkte använda mig av JMail som stöder det. :)
Erik Juhlin skrev:
Hade nog tänkt hålla mig till POP3 och SMTP.
Tänkte använda mig av JMail som stöder det. :)
Verkar schysst. Glöm inte att ge oss en adress så att vi kan testa den sen.
Gör inte som hotmail. Ska man hämta en bifogad fil måste man klicka på en vanlig formulärknapp.
Dessa går det inte att högerklicka på och då finns det inget sätt att plocka hem filen från skolans datorer där nerladdning är spärrad. Har du däremot en vanlig länk så kan man gå runt problemet och ladda hem ändå.