webForumDet fria alternativet

Tipsa kompisar om Tävling?

Webbutveckling

5 svar · 385 visningar · startad av Korak

Medlem sedan maj 2001133 inlägg
Frågan#1

Ska snart ha en tävling på min hemsida där man ska svara på två enkla frågor, skriva en motivireing (eftersom man tydligen måste ha detta för att det ska anses som en tävling vad jag har förstått), och sedan tipsa kompis om tävlingen.

Anledningen till att jag ska ha "tipsa kompis" är ju självklart för att locka fler pers till tävlingen, och förhoppningsvis få en del av dessa besökare att återkomma till hemsidan. Samtidigt vill jag inte att det ska anses som "oseriöst" eller "spam".
Jag funderar på att ha "tipsa minst 1 pers" och att man har möjlighet att tipsa ytterligare två om man vill.

Vore mycket tacksam för åsikter kring detta med att tipsa.
Hur ställer sig folk till det, finns det kanske någon oskriven netikett för hur man bör göra mm.

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Vad jag har förstått så uppskattas detta ganska mycket.

Personligen gör jag det aldrig eftersom man faktiskt skickar privata meddelanden som sajten kan logga (nu menar jag t ex privatpersoners hemsidor). Annars; go for it! :)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Alltså, det betyder att man måste tipsa en vän om man vill vara med i din tävling. Jag avstår hellre att delta i tävlingen för jag har ingen kompis som jag vill ska få den typen av meddelanden som din sajt genererar.

Ja, det är ju vad jag tycker! Jag tror faktiskt inte att min åsikt är representativ för majoriteten av folk som gillar att tävla på internet.

Om jag vore dig skulle jag skita i folk med mina åsikter! :-) Det finns folk som ÄLSKAR att tävla och gladeligen fyller i hur många namn som helst...

Det beror nog mer på vad du har för intention med sajten. Vill du ha drop-in besökare eller vill du ha en lång relation med dina surfare?

Vill du ha många surfare eller kanske lite färre men trognare surfare?

Kolla webForum till exempel. Jag tror att jag spenderar 95% av all "glidar surftid" på wF och det beror givetvis på debatten och det kunskapsutbytet som ges på webbplatsen. Definitivt inte på någon tävling!

Spam
Om du är rädd för att folks ska tänka på din webbplats då ordet spam nämns (hemska tanke, det är alla varumärkes fantomers nightmare) då kan du nog skriva en rad om att "inga adresser sparas i databas för framtida bruk".

Det hade jag gjort.

Lycka till!

Det var just detta jag ville kolla...hur folk i allmänhet ställer sig till att man måste tipsa andra för att deltaga i tävlingen.
Eftersom det inte var så många som svarade i denna tråd har jag redan lagt upp tävligen baserad på hur jag själv skulle resonera:
Att tipsa 1-2 kompisar tycker jag är ok, men att tipsa 3 eller fler tycker jag vore för mycket eftersom jag då måste börja tipsa folk som jag inte har lika "nära mailkontakt" med.
Det slutade med att man ska tipsa 2 vänner för att vara med i tävlingen jag nu har.

Ang. intention med sajten vill jag ju självklart ha trogna besökare som kommer tillbaka. Ja ser det såhär:
Min sida har en väldigt smal inriktning (musik, och i detta fall Eskobar).
De flesta som tävlar kanske bara är med i tävligen och aldrig mer kommer tillbaka, men om jag kan få några som hört musiken tidigare (och gillar den) att även upptäcka sajten så har tävlingen fyllt sitt syfte.
Om det sedan blir några vinnare som aldrig tidigare hört musiken men genom denna tävling upptäcker och uppskattar den, så är ju det en bonus.

Ang. spam så gjorde jag som så att det finns ett kryss-alternativ om man vill ha info i fortsättningen eller ej.
Borde klargöra att om man väljer nej så slipper man få något till sin e-mail i framtiden.

Kom på att jag kanske ska klargöra "Om det sedan blir några vinnare som aldrig tidigare hört musiken men genom denna tävling upptäcker och uppskattar den, så är ju det en bonus."
Det är alltså signerade skivor med ovan nämda band som man vinner.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Korak skrev:

Ang. spam så gjorde jag som så att det finns ett kryss-alternativ om man vill ha info i fortsättningen eller ej.
Borde klargöra att om man väljer nej så slipper man få något till sin e-mail i framtiden.

Precis så ska det vara! Tydlig information och valfrihet - det är extremt viktigt.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)