webForumDet fria alternativet

Bort med ä och liknande i Dreamweaver MX

Webbutveckling

9 svar · 301 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag är säkert blind men jag hittar inte någonstans att stänga av denna funktion med. Jag vill alltså (i detta fall) inte att DW MX automatiskt ska byta ut t.ex. "ä" med "& auml;" (utan mellanslag) i koden.

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 2000949 inlägg

Genom att byta Document Encoding till UTF-8(Unicode) så får man iaf bort så att den inte lägger in kod för åäö ÅÄÖ du kan ju testa där.
Edit/preferences.. och välj sen new document.
vi du inte ändra där så är ett annat tips att du skriver åäö i koden istället :)

nordan skrev:

Genom att byta Document Encoding till UTF-8(Unicode) så får man iaf bort så att den inte lägger in kod för åäö ÅÄÖ du kan ju testa där.
Edit/preferences.. och välj sen new document.

Tack för tipset!

nordan skrev:

vi du inte ändra där så är ett annat tips att du skriver åäö i koden istället :)

Saken är ju den att DW har en irriterande vana att automatiskt göra om å till & aring; o.s.v. trots att man skrivit å i koden.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Saken är ju den att DW har en irriterande vana att automatiskt göra om å till å o.s.v. trots att man skrivit å i koden.

:OO Är inte det normalt?

Kunde inte hålla mig :h

GunnarD skrev:

:OO Är inte det normalt?

Jag glömde att förstöra koden med mellanslag (& ring;) och forumet bytte därför ut koden mot ett vanligt "å".

Saken är ju den att DW har en irriterande vana att automatiskt göra om å till & aring; o.s.v. trots att man skrivit å i koden.

När händer det? På en gång eller när du har stängt ett document som du senare öppnar?

Precis. I dag t.ex. rensade jag bort alla "& auml;" o.s.v. i ett dokument, sparade och stängde. När jag sedan öppnade dokumentet igen så var de där igen. Antagligen kollar den vilken encoding dokumentet har och gör ändringar i koden när man öppnar dokumentet.

Det lustiga är att det funkar för mig att skriva åäö i koden utan att den byter ut det.
Det är ett vanligt html doc du arbetar med?

Njae, ett XHTML compliant dokument var det i det här fallet. Nu fungerar det dock, d.v.s. åäö ändras inte.

Var bra :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)