Ett problem.
Vi använder oss av Content-type: application/vnd.ms-excel.
Problemet är att ibland när man klickar på länken och sidan aktiveras så får vi The page cannot be displayed ibland får vi upp excelarket som skapats.
Detta verkar ibland bero på vilken dator man sitter vid. Hos vissa fungerar det aldrig, vissa får det alltid och fungera och en del fungerar det lite sporadiskt hos.
jag har inga som helst ideer vad detta kan bero på. kanske har ni det.
Några förslag på vad det kan bero på? Inställningar på datorn. En bug någonstans??
Problemet är att ibland när man klickar på länken och sidan aktiveras så får vi The page cannot be displayed ibland får vi upp excelarket som skapats.
Det finns alltid ett bättre felmeddelande än så. Det verkar som att Internet Explorer används. Stäng av friendly error messages / egna http-felmeddelanden i IE, så blir felmeddelandet ett som går att förstå. Med det felmeddelandet är det lättare att göra någonting åt saken.
Tyvärr finns det inget ställe du kan testa på eftersom det ligger internt här.
Men för att förklara lite mer ingående.
Vi har en rapporturvalssida. Man väljer det man ska. Klickar på Knappen.
Då anropas ett program skrivet i SAS där man anger content-type=application/vnd.ms-excel.
Ibland fungerar detta ibland inte.´
Ibland får jag
The page cannot be displayed
The page you are looking for is currently unavailable. The Web site might be experiencing technical difficulties, or you may need to adjust your browser settings.
Klickar jag på refresh så kan det helt plötsligt börja fungera medan ibland så fungerar det inte ens med refresh.
Det jag egentligen funderar på är vart felet ligger. Är det en bug i SAS eller är det ett allmänt känt fel när man ska visa excel mha content-type?
/catalina
Visste att du skulle fråga.
Hmmm. SAS är ett programmeringsspråk/verktyg. Används hos oss för att bygga ett datalager och för att bearbeta data. Islutändan finns en proc i SAS som puttar ut resultatet som en htmlsida. Där kan vi sätta ett option content-type som i ex asp/jsp för att det ska komma ut i excel istället.
En annan fråga: vad händer egentligen när man väljer att putta ut en htmlsida i excel med content-type. Kan man i någon log se vad som händer. Är det webservern som pratar med excel? eller vem pratar med vem egentligen??
/catalina
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5