webForumDet fria alternativet

För alla deltagare

Webbutveckling

17 svar · 772 visningar · startad av noodleman

Medlem sedan sep. 200213 inlägg
Frågan#1

Hej allihop.

Jag heter Peter och arbetar som lärare i webbdesign, DTP och Office data. Jag är också Webbansvarig för diverse företag.

Jag förstår att viljan till att utforska är roligt och det skall vi alla göra, men att hela tiden bara leta olika tekniska och flashiga funktioner på sidor är ingen utveckling, jag är ledsen att säga detta.

Varför? Jo, du måste ställa dig frågan:
Vilket är syftet med det jag gör?
För vem gör jag detta?
Är det funktionellt och gagnar det användaren?

De här frågorna är i huvudsak väsentliga för din slutprodukt och om de användare du har vänt dig till, vill se, höra eller är intresserade utav det du har skapat.

Jag förutsätter att all ni som deltar här i detta forum vill fortsätta med att skapa och utveckla er inom webbdesign eller inom data i någon form.

Min övertygelse efter att ha jobbat i denna bransch många år, är att teknik är verktyg, teori är vägen och erfarenhet är kunskap.

Att kunna teknik och termer är gott, men utan förståelse för helhet och syfte ger bara tunnt innehåll samt ingen utveckling för dig själv.

Mitt råd till er alla här är att, visst mingla bland alla de häftiga grejerna och ta del av allas synpunkter och tips, men var samtidigt medveten om att i slutändan måste det finnas någon som gillar det ni skapar och som vill ha det ni skapar.

Användarorienterad istället för egoorienterad. Det är mycket lättare än ni tror att vara egoorienterad än användarorienterad.

Vad betyder detta? Jo, i 9 av 10 fall tror vi utifrån vårt eget spektrumn att det vi gör är det andra tycker om. Så är det inte. Så hur skall vi då göra för att veta om det vi skapar är intressant för andra?