webForumDet fria alternativet

För alla deltagare

Webbutveckling

17 svar · 772 visningar · startad av noodleman

Medlem sedan sep. 200213 inlägg
Frågan#1

Hej allihop.

Jag heter Peter och arbetar som lärare i webbdesign, DTP och Office data. Jag är också Webbansvarig för diverse företag.

Jag förstår att viljan till att utforska är roligt och det skall vi alla göra, men att hela tiden bara leta olika tekniska och flashiga funktioner på sidor är ingen utveckling, jag är ledsen att säga detta.

Varför? Jo, du måste ställa dig frågan:
Vilket är syftet med det jag gör?
För vem gör jag detta?
Är det funktionellt och gagnar det användaren?

De här frågorna är i huvudsak väsentliga för din slutprodukt och om de användare du har vänt dig till, vill se, höra eller är intresserade utav det du har skapat.

Jag förutsätter att all ni som deltar här i detta forum vill fortsätta med att skapa och utveckla er inom webbdesign eller inom data i någon form.

Min övertygelse efter att ha jobbat i denna bransch många år, är att teknik är verktyg, teori är vägen och erfarenhet är kunskap.

Att kunna teknik och termer är gott, men utan förståelse för helhet och syfte ger bara tunnt innehåll samt ingen utveckling för dig själv.

Mitt råd till er alla här är att, visst mingla bland alla de häftiga grejerna och ta del av allas synpunkter och tips, men var samtidigt medveten om att i slutändan måste det finnas någon som gillar det ni skapar och som vill ha det ni skapar.

Användarorienterad istället för egoorienterad. Det är mycket lättare än ni tror att vara egoorienterad än användarorienterad.

Vad betyder detta? Jo, i 9 av 10 fall tror vi utifrån vårt eget spektrumn att det vi gör är det andra tycker om. Så är det inte. Så hur skall vi då göra för att veta om det vi skapar är intressant för andra?

Jo, genom att fråga? inte som i detta forum, fråga dem som deltar i detta forum. Jo. du kan fråga om tekniska saker men inte om hur layouten, designen eller strukturen på det du gör, eftersom du inte producerar för dem. Du skall fråga dig utifrån vad som känns rätt för dig. Skapar du något för en kund, ja då frågar du kunden om vad Han/Hon önskar.

Jag vet att det spelar ingen roll hur bra vi alla är på att skapa, är det ingen som gillar det vi gör så står vi där med vår fantastiska teknik till ingen nytta.

Vad vill jag säga med allt detta?

Jo, jag tar ett exempel

Det spelar ingen roll om jag så kan allt om lagerpaletten i Photoshop och 10 olika nivåer i Illustrators lagerpalett eller färgpaletten i Freehand, eller 70 olika filter för texter i IE.

Ingen kommer att efterfråga detta, utan vad alla kommer att efterfråga är hur min slutprodukt ser ut och om det tilltalar dem. Ingen kommer att ge dig diplom för att du kan alla filter i Photoshop, men däremot får du diplom för din fina affisch.

Jag hoppas att dessa rader skall tolkas som tips och en hjälp och inte som att jag är en "vet allt gubbe" för det är jag inte, jag får otroligt många tips från alla, men samtidigt tycker jag ibland att frågeställningarna är lite upp i det blå och gagnar inte de som ställer frågorna. Du kan skapa fantastiska layouter, designer och grafik med naturliga och användarvänliga metoder.

Hoppas att jag bidragit med något till din utveckling.

Samtidigt får jag säga efter alla mina besök på andra webbforum att Sverige har en enorm bank av kreativa människor, problemet är att andra inte vet om det.

Gör dig hörd genom din kreativitet, du kan mer än du tror!

Mvh Peter

Ps. jag vill samtidigt tacka ägaren av detta forum, magnifikt och otroligt trevligt. Gränssnittet är underbart.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Bättre att tiga och tas för narr, än att tala och undanröja varje tvivel.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Om du är seriös ber jag dig vänligt att försvinna.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Välkommen till webForum noodleman! :)

Jag är inte någon webbutvecklare, men håller ändå med dig om mycket av det du skriver, speciellt dessa citat.

För vem gör jag detta?

De här frågorna är i huvudsak väsentliga för din slutprodukt och om de användare du har vänt dig till, vill se, höra eller är intresserade utav det du har skapat.

Användarorienterad istället för egoorienterad. Det är mycket lättare än ni tror att vara egoorienterad än användarorienterad.

Min åsikt är att man alldeles för ofta hittar webbplatser - även professionella - som är så egoorienterat utförda att full funktionalitet förmodligen bara finns på den dator som tillhör den som har skapat sidan.

Ett exempel är SVT:s hemsida där det var stört omöjligt att titta på alla popup-fönster med upplösningen 800x600 eftersom de var skapade för en högre upplösning, inte gick att ändra storlek på och var låsta i sin position. Det kanske är ändrat nu, och sådant går ju alltid att gå runt om innehållet är tillräckligt lockande, men det, och deras ovilja att ändra detta, fick i alla fall mig att tröttna på att besöka deras webbplats.

Det finns mycket att säga kring användarorienterade sidor kontra "häftiga" sidor och jag önskar att fler resonerade som du, noodleman. :)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Som före detta beställare av en hemsida saknar jag ett viktigt råd i din uppräkning:

Hemsidan ska kunna läsas av alla oavsett datorutrustning, webläsare, uppkoppling med mera.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Jag somnade, orka läsa en sån lång text :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med noodleman! Även om forumvalet var lite fel ("kolla min hemsida" hade varit bättre) ;)

Vad man än gör i form av "användareapplikation" bör man tänka till ett par gånger innan man smackar ihop sina grunkor. En del tycker att det är så himla cooolt med färgade scrollers, flashanimationer etc, att de glömmer det viktigaste: användaren.
Nu är det ändå skillnad på vad det är för applikation. Är det t.ex en "skryta för polarna" - site, eller ett kommersiellt gränssnitt. I det första är det ju av mindre betydelse - egentligen, "problemen" uppstår ju när vissa tar med sig sina "kunskaper" därifrån och gör mer kommersiella grejer.
En till detalj är ju att vissa www-byråer satte flashiga kreationer som varumärke under sent 90-tal, utan hänsyn till vare sig browsers eller användarens smak.

Theon skrev:

Hemsidan ska kunna läsas av alla oavsett datorutrustning, webläsare, uppkoppling med mera.

Klockrent *tummeupp* ... själv har jag google som en förebild.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jupp, Google är kanon. Perfekt design för ändamålet. :)

webForums gränssnitt är trevligt, men jag kan tycka att vBulletin är lite bloatat och ologiskt på sina ställen.

Sen så tycker jag inte noodlemans text ger mig något. Känns inte som något nytt för mig.

När jag satt i Hälsingland med 16 Kbps-uppkoppling, laddades alltid wF ned snabbt som ögat. Jag kan inget om tekniken, men är som användare imponerad :birp

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Den här tråden är förresten så luddig att den flyttas till Övrigt-forumet.

Medlem sedan aug. 200231 inlägg

Re: För alla deltagare

Bra inlägg!

Mvh/Frasse

noodleman skrev:

Hej allihop.

Jag heter Peter och arbetar som lärare i webbdesign, DTP och Office data. Jag är också Webbansvarig för diverse företag.

Jag förstår att viljan till att utforska är roligt och det skall vi alla göra, men att hela tiden bara leta olika tekniska och flashiga funktioner på sidor är ingen utveckling, jag är ledsen att säga detta.

Varför? Jo, du måste ställa dig frågan:
För vem gör jag detta?

Jag förutsätter att all ni som deltar här i detta forum vill fortsätta med att skapa och utveckla er inom webbdesign eller inom data i någon form.

Min övertygelse efter att ha jobbat i denna bransch många år, är att teknik är verktyg, teori är vägen och erfarenhet är kunskap.

Att kunna teknik och termer är gott, men utan förståelse för helhet och syfte ger bara tunnt innehåll samt ingen utveckling för dig själv.

Mitt råd till er alla här är att, visst mingla bland alla de häftiga grejerna och ta del av allas synpunkter och tips, men var samtidigt medveten om att i slutändan måste det finnas någon som gillar det ni skapar och som vill ha det ni skapar.

Vad betyder detta? Jo, i 9 av 10 fall tror vi utifrån vårt eget spektrumn att det vi gör är det andra tycker om. Så är det inte. Så hur skall vi då göra för att veta om det vi skapar är intressant för andra?

Jo, genom att fråga? inte som i detta forum, fråga dem som deltar i detta forum. Jo. du kan fråga om tekniska saker men inte om hur layouten, designen eller strukturen på det du gör, eftersom du inte producerar för dem. Du skall fråga dig utifrån vad som känns rätt för dig. Skapar du något för en kund, ja då frågar du kunden om vad Han/Hon önskar.

Jag vet att det spelar ingen roll hur bra vi alla är på att skapa, är det ingen som gillar det vi gör så står vi där med vår fantastiska teknik till ingen nytta.

Vad vill jag säga med allt detta?

Jo, jag tar ett exempel

Det spelar ingen roll om jag så kan allt om lagerpaletten i Photoshop och 10 olika nivåer i Illustrators lagerpalett eller färgpaletten i Freehand, eller 70 olika filter för texter i IE.

Ingen kommer att efterfråga detta, utan vad alla kommer att efterfråga är hur min slutprodukt ser ut och om det tilltalar dem. Ingen kommer att ge dig diplom för att du kan alla filter i Photoshop, men däremot får du diplom för din fina affisch.

Jag hoppas att dessa rader skall tolkas som tips och en hjälp och inte som att jag är en "vet allt gubbe" för det är jag inte, jag får otroligt många tips från alla, men samtidigt tycker jag ibland att frågeställningarna är lite upp i det blå och gagnar inte de som ställer frågorna. Du kan skapa fantastiska layouter, designer och grafik med naturliga och användarvänliga metoder.

Hoppas att jag bidragit med något till din utveckling.

Samtidigt får jag säga efter alla mina besök på andra webbforum att Sverige har en enorm bank av kreativa människor, problemet är att andra inte vet om det.

Gör dig hörd genom din kreativitet, du kan mer än du tror!

Mvh Peter

Ps. jag vill samtidigt tacka ägaren av detta forum, magnifikt och otroligt trevligt. Gränssnittet är underbart.

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Theon skrev:

När jag satt i Hälsingland med 16 Kbps-uppkoppling, laddades alltid wF ned snabbt som ögat. Jag kan inget om tekniken, men är som användare imponerad :birp

När jag sitter i Hälsingland med 56Kbps uppkoppling tar det tid :) Men så är det på exakt alla sidor. (Brukar ha en del aktiva processer samtidigt)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är som i kyrkan på Söndagar. Oj det är Söndag idag

Amen.

Var det någon som inte visste att vi arbetar för användare?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

PeW skrev:

Theon skrev:

Klockrent *tummeupp* ... själv har jag google som en förebild.

Google funkar jättebra för sitt syfte, men att påstå att alla webbapplikationer skall ha samma typ av enkla gränssnitt är inte verklighetsförankrat.

Vissa gränssnitt måste vara avmer avancerad karaktär, inte för att göra dom snygga/tuffa/whatever utan just för att det krävs för att kunna använda applikationen.

Man kan inte ha som ett generellt, alltid gällande, krav att ALLA typer av tillämpningar skall kunna köras i Lynx över GSM i 9.6Kbps.

Visst skall man eftersträva enkla, lättanvända gränssnitt men ett gränssnitt blir inte automatiskt lättanvänt bara för att det är superoptimerat för klen teknik på användarsidan.

Hur gränssnittet skall vara kan inte byggas på en allrådande regel "ska kunna läsas av alla oavsett datorutrustning, webläsare, uppkoppling med mera" utan snarare på kravspecifikationen för just den aktuella tillämpningen, vilken målgrupp applikationen har och så vidare.

I mitt fall beställde jag en hemsida av en webdesigner (tursamt nog till ett fast pris 55.000 kr)

Hemsidan skulle fungera som företagspresentation och katalog med målgrupperna bilverkstäder och återförsäljare av bildelar/verkstadutrustning.

Version ett kunde bara läsas av en liten del kunder trots att jag i min skriftliga beställning angivit just;

"Hemsidan ska kunna läsas av alla oavsett datorutrustning, webläsare, uppkoppling med mera."

Till sist efter fyra månaders dagligt ändringsarbete nådde den stackars designern målet.

Alla kunde läsa hemsidan, men då hade redan vår huvudägare Industrivärden beslutan lägga ned företaget (de fick som huvudägare i Ericsson panik vid börsraset)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Theon,

Jag håller helt med dig om att har man specificerat dessa krav så är det designers absoluta skyldighet att se till att så sker. Måna "webbdesigners" utför någonslags avancerad designonani som enbart syftar till att få visa hur duktiga dom är, duktig i detta sammanhang är synnerligen subjektivt, ofta anser de själva dock att ju mer man fläskar på av onödigheter, desto duktigare är man.

Det jag menade i mitt inlägg ovan var att man inte alltid kan kräva ett superenkelt gränssnitt. I vissa applikationer krävs lite mer avancerade funktioner, inte för att det är snyggt utan för det behövs för att kunna interagera med underliggande system.

Medlem sedan maj 2001178 inlägg

Asså det mesta sånt där är så självklart tycker jag. Det är bara som du själv är, lärare som gnäller om å om på sånt, sen sitter dem å gör hemsidor i Frontpage...

Det är i alla fall min erfarenhet av folk som snackar för mycket om självklarheter än att lära sig koda ordentligt!

..antar att du riktar dig till dem som inte tycker det är lika självklart men var tvungen å skriva detta ändå :)

Medlem sedan sep. 2001162 inlägg

Jag håller med dig i allat du skriver, mycket bra skrivet!
Man har i och för sig hört alla dessa ord några gånger, eller snare läst det olika böcker! Men det kan alldrig skrivas för få gånger!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)