webForumDet fria alternativet

börja med php eller stanna hos asp?

Webbutveckling

48 svar · 1 393 visningar · startad av Gein · sida 3 av 3

Frågan, av Gein

Har precis fixat linux på min server och nu känns ju helt klart php närmare till hands. Jag behärskar asp rätt bra måste jag säga och det finns ju typ chili!asp för linux att installera, vet dock inte hur de funkar. Samtidigt vill jag gå över till php istället och lära mej det. Är något bekant med php, men inte mycket alls. Ska jag försöka lära mej php eller stanna med asp, nån som har något att s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

SPiN är vår frälsare!

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Antingen måste det bli .net i c# eller java/j2ee. Annars kommer man ju aldrig komma någon vart. Det är dags att kasta ut asp nu...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

www.php.net COM-FAQ skrev:

PHP itself doesn't handle transactions yet. Thus if an error occurs no rollback is initiated. If you use components that support transactions you will have to implement the transaction management yourself.

:o :o :o

Förövrigt så kommer jag 'migrera' till .NET så snart som möjligt och då blir det nog både C# och VB.NET, om jag får bestämma. Jag känner att jag passar bättre i Microsofts teknologier än vad jag gör i t.ex. PHP.

Med detta säger jag inte att PHP är dåligt, men jag saknar Windows i bakgrunden, det är det som det är frågan om. :)

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tittade lite på PHP ocg gillade det inte alls, om jag var du skulle jag satsa på antingen .NET eller Java. Apropå plattformsoberoende så hoppas jag att .NET är på väg åt det hållet, med tanke på go-mono.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

renholm> Man kan inte gå från OO-språk till PHP, utan att inte tycka om det. Det skulle vara som att ta körkort bara för att cykla till jobbet varje dag. ;)

Medlem sedan juli 200173 inlägg

SPiN skrev:

renholm> Man kan inte gå från OO-språk till PHP, utan att inte tycka om det. Det skulle vara som att ta körkort bara för att cykla till jobbet varje dag. ;)

Men det är ju precis vad jag har gjort!! Fast det är klart att min ännu äldre bakgrund från C och Fortran kanske gjorde att jag gillade PHP (däremot har jag aldrig gillat VB och ASP). Min åsikt är att man snabbt och enkelt kommer fram med ett resultat i PHP, och det duger gott i många fall. Men jag skulle ju inte använda PHP för större system.

Nu åker jag bil till jobbet, men skulle gärna cykla om jag inte behövde släpa med mig datorn och behöva färdas tvärs genom huvudstaden. Fast allra bäst är att springa i skogen.

Brukar hålla med SPiN i mycket men denna gång blev det dubbelt nej :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

leifen> Självklart beror det på vad man ska göra, jag generaliserade rätt så hårt. :)

Jag håller med dig ivf, för det var så jag menade. PHP duger gott, och håller hyfsat länge - men ska man göra något ordentligt, snyggt och stort tycker inte jag att man ska hålla sig till PHP. Då fungerar Java och .NET bättre.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

SPiN skrev:

Det är precis vad jag också har gjort och tro inte att jag ånrar mej. Snarare tvärtom. :)

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

SPiN skrev:

Var innan jag höll på med OO :)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
143 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)