Jag skulle vilja påstå att det heter ASP-script alternativt ASPscript. Detta beroende på att ASP är en förkortning och således skrivs med versaler.
börja med php eller stanna hos asp?
48 svar · 1 393 visningar · startad av Gein · sida 2 av 3
Frågan, av Gein
Har precis fixat linux på min server och nu känns ju helt klart php närmare till hands. Jag behärskar asp rätt bra måste jag säga och det finns ju typ chili!asp för linux att installera, vet dock inte hur de funkar. Samtidigt vill jag gå över till php istället och lära mej det. Är något bekant med php, men inte mycket alls. Ska jag försöka lära mej php eller stanna med asp, nån som har något att s
Läs frågan i sin helhet →Jag började med ASP för att jag kunde VB men har smått gått över till PHP och upptäckt hur mycket kraftfullare det är.
TA PHP! :e
hoppar in har nu bara, maste fraga, kan en del i ASP, men fuderar nu pa efter att last denna trad att satsa pa PHP eller ska man satsa pa .NET? Var finns en bra guide for PHP/.NET pa svenska???!!!
du snackar sa mycket schit Pace ;)
There's more where that came from. ;) :e :birp
Oh really? :e
Om det bara fanns php#.Net :p
metalfan skrev:
Om det bara fanns php#.Net :p
Varför?
PHP är ju inte ens objektorienterat (förutom begränsat stöd för klasser och arv).
Skulle man smacka in PHP i .NET så skulle man behöva konstruera om språket och det enda man skulle få då skulle vara ett konstigt språkmissfoster med C-syntax utan någon som helst nytta.
Att önska sig PHP.Net är som att önska sig att ens gräsklippare hade sadel så att man kunde köra den som en motorcykel.... PHP är ett scriptspråk med ett stort funktionsbibliotek som passar bra för enklare system, jag ser inte riktigt hur eller varför man skulle tjäna något på att inkorporera det i .NET-plattformen när det redan finns ett snyggt OO-språk med C-liknande syntax i formen av C#?
Du får gärna motivera hur du tänker när du vill få in PHP i .NET-arktitekturen, det vore intressant.
Ledsen att du skulle behöva knacka ned ett så långt svar, för det var varken menat som ett seriöst förslag eller ens med någon vidare eftertanke.. (filuren där på slutet skulle antyda detta.)
Det vore liksom trevligt om det fanns ett språk som passade alla..
..men å andra sidan, som citatet lyder:
"The nice thing about standards is, there are so many to choose from."
Du kan iallafall med gott samvete bortse från mitt förra (och även detta) inlägg. :OO
Min erfarenhet av PHP är att det är lätt att lära sig (speciellt om man har kodat andra språk tidigare). PHP är också mycket smidigt och snabbt att utveckla i om man ska sätta upp mindre grejer.
Men kommer det till större mer avancerade system så blir det gärna alldeles för komplext för att det ska vara effektivt att utveckla i.
Har man då lite större system så rekommenderar jag Java servlets tillsammans med Apaches velocity templates.
http://java.sun.com/
http://jakarta.apache.org/velocity/
Bredd är alltid bra att ha :)
metalfan skrev:
Du kan iallafall med gott samvete bortse från mitt förra (och även detta) inlägg.
Ok ;).
Gräsklippare med sadel! Cool! :h
crisse6 skrev:
sgtpepper skrev:
Att ๖nska sig PHP.Net ไr som att ๖nska sig att ens grไsklippare hade sadel sๅ att man kunde k๖ra den som en motorcykel....
ser inte jag som omojligt det dar med grasklipparen ;) :e
De skulle vara roligt att klippa gräsmattan i 150 km/h......
Jag tror php har mer framtid....men jag håller på och lär mig asp iallafall..... :P
ASP lär väl knappast vara den standardplattform för utveckling i framtiden. .NET, JSP och kanske, eventuellt, möjligen, i vissa fall, måhända, förmodligen (inte) PHP. I den ordningen. :)
Inte i den ordningen... Java kommer alltid att vara större än .NET, tror jag. PHP kommer att utvecklas så länge utvecklarna orkar sitta med det, det är ju som känt open source.
Ladda ner J2SE och TomCat, så får ni er en riktig kick... Plattformsoberoende äger.
Lyssna på Del Pero, för han lyssnar på mig. :p ;)
Jag vet inte om du som postade tråden fortfarande bryr dig... Men detta kan man lägga till:
1. MS ASP och ChilliSoft ASP är inte riktigt samma sak för en svensk. Det där med datum fixar inte kopian. (Alltså sessionLCID.)
2. PHP är inte riktigt samma sak på Win32 som under Unix/Linux. SSI och Sessions fungerar olika. Inlude file är samma men Include Virtual är olika.
Jag vet inte om detta har någon betydelse för dig, det kanske är helt irrellevant.