webForumDet fria alternativet

Adminsystem

Webbutveckling

7 svar · 426 visningar · startad av JAreMANNEN

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg
Frågan#1

Godmorgon wF!

Håller på ett projekt där "Superuser" ska kunna administrera de olika sektionerna på hemsidan. T.ex skriva/ta bort/ändra artiklar, ta bort foruminlägg, lägga till nya länkar m.m, ja ni vet vad jag menar..

Frågan är då följande:
Ska man bygga in adminen direkt på sidan, så när "Superuser" loggar in så finns admin-funktionerna direkt på sidan. På en artikel kanske det finns en knapp "redigera/ta bort" som man kan trycka på för att sedan hamna på en redigeringssida. Så enda skillnaden mellan en vanlig inloggad användare och "Superuser" är altså knapparna.

Är det ett bra sätt, att bygga in administrationen på det sättet? Eller ska man göra en helt egen sida (ex. http://www.minsida.com/admin/), så man endast har adminen därinne??

Hur stor påverkan kan adminsystemet ha (prestandamässigt) på de vanliga sidorna om man göra adminen direkt på dom?

Jobbar med ASP för de som behöver veta det!

THX!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Oftast är det mycket enklare att bygga adminsystemet bakom. Visst, det kan vara användarvänligt att göra det så och jag håller faktiskt på med ett sånt litet projekt.
Men jag skulle ändå råda dig till att bygga ett bakomliggande adminsystem. :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag har ett adminsystem bakom sajten, inte på själva sajten. Jag skulle nog rekommendera att inte ha det på själva sajten.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

på nåt sätt känns d mer osäkert att ha på själva sajten...

Jymdis skrev:

på nåt sätt känns d mer osäkert att ha på själva sajten...

Förstår inte varför det skulle vara mer osäkert när man har det direkt på sidan...

Grejjen är som Erik sa, "användarvänligt"...

Jaja, tack för era svar, får se hur jag gör...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Nja, någon besökare kanske får för sig att det finns ett admin-system på själva sidorna han surfar på och om man kodat dåligt så kanske denne kan komma åt dem utan att logga in? Använder du dig av sessioner?

m_soderlund skrev:

Använder du dig av sessioner?

Till detta ska jag göra det ja...
Grejjen är att det inte får kodas dåligt serru.. ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Säkerhet är det ingen skillnad på om man inte är okompetent.
Däremot blir det lite rörigt att bygga ihop admin och utsidan.

Jag har gjort så på en liten infopage produkt där det funkar eftersom att det inte är något stort avancerat system. I stort sett så är det enda man gör är att ändra/formatera texter och lägger upp bilder.

Men vi har även ett större modulbaserat webbpubliceringssystem, och där hade det blivit rejält kluddigt att göra så, så därför har vi ett bakomliggande adminsystem där.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)