Håller på ett projekt där "Superuser" ska kunna administrera de olika sektionerna på hemsidan. T.ex skriva/ta bort/ändra artiklar, ta bort foruminlägg, lägga till nya länkar m.m, ja ni vet vad jag menar..
Frågan är då följande:
Ska man bygga in adminen direkt på sidan, så när "Superuser" loggar in så finns admin-funktionerna direkt på sidan. På en artikel kanske det finns en knapp "redigera/ta bort" som man kan trycka på för att sedan hamna på en redigeringssida. Så enda skillnaden mellan en vanlig inloggad användare och "Superuser" är altså knapparna.
Är det ett bra sätt, att bygga in administrationen på det sättet? Eller ska man göra en helt egen sida (ex. http://www.minsida.com/admin/), så man endast har adminen därinne??
Hur stor påverkan kan adminsystemet ha (prestandamässigt) på de vanliga sidorna om man göra adminen direkt på dom?
Oftast är det mycket enklare att bygga adminsystemet bakom. Visst, det kan vara användarvänligt att göra det så och jag håller faktiskt på med ett sånt litet projekt.
Men jag skulle ändå råda dig till att bygga ett bakomliggande adminsystem. :)
Nja, någon besökare kanske får för sig att det finns ett admin-system på själva sidorna han surfar på och om man kodat dåligt så kanske denne kan komma åt dem utan att logga in? Använder du dig av sessioner?
Säkerhet är det ingen skillnad på om man inte är okompetent.
Däremot blir det lite rörigt att bygga ihop admin och utsidan.
Jag har gjort så på en liten infopage produkt där det funkar eftersom att det inte är något stort avancerat system. I stort sett så är det enda man gör är att ändra/formatera texter och lägger upp bilder.
Men vi har även ett större modulbaserat webbpubliceringssystem, och där hade det blivit rejält kluddigt att göra så, så därför har vi ett bakomliggande adminsystem där.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e