webForumDet fria alternativet

Bästa WebbEditor (Vad använder proffsen)

Webbutveckling

64 svar · 2 362 visningar · startad av Nickemannen · sida 3 av 4

Frågan, av Nickemannen

En diskution som dök upp i Förmedling&Tjänster. Fortsätt gärna här:

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 2002252 inlägg

doggelito skrev:

Jag tycker det är lite synd och förstår inte att så många duktiga programerare envisas med att använda notpad och liknande.
Man tappar ju designen på sidan helt.
Okej, om man bara kodar och nån annan gör designen, då kan det väl funka, men ofta gör man lite av båda, och då rockar MX.

Förklara dig! Tappar designen på sidan helt? :q

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Tja, jag anser bara att när man kodar i ett textredigeringsprogram så får man inte någon vidare överblick på hur sidan ser ut helt enkelt.
Det beror naturligt vis på hur man brukar jobba, jag tillhör de i alla fall som inte kan hålla mig i från designen på sidan även fast programeringen ej är klar, utan har för vana att börja med programeringen och sedan lite design och tillbaka till programeringen igen.
Jag tror också att jag är ensam om att arbeta på det viset.

Tappar designen helt på sidan var väl en liten överdrift men jag har dock sett ett par "mindre fina" exempel från medlemmar som verkar vara väldigt duktiga programerare men bryr sig mindre om hur sidan ser ut och anledningen till detta behöver inte vara att man saknar känsla för design utan kan lika gärna vara att man inte gett sig själv en rättvis chans.
Jobbar man profesionellt så har man inte råd att jobba i tidskrävande program när det finns timmar att tjäna i mer lämpliga program.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

doggelito skrev:

jag har dock sett ett par "mindre fina" exempel från medlemmar som verkar vara väldigt duktiga programerare men bryr sig mindre om hur sidan ser ut och anledningen till detta behöver inte vara att man saknar känsla för design utan kan lika gärna vara att man inte gett sig själv en rättvis chans.

Men det har väl ändå inte att göra med vilken editor man har? Jag är fullkomligt analfabetisk på grafisk design och kan garra att det går precis lika bra att göra hemska fulheter med WYSIWYG-verktyg som DW som det går att göra kanonsnarriga sidor med Notepad.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Men det har väl ändå inte att göra med vilken editor man har? Jag är fullkomligt analfabetisk på grafisk design och kan garra att det går precis lika bra att göra hemska fulheter med WYSIWYG-verktyg som DW som det går att göra kanonsnarriga sidor med Notepad.

Visst, kan man hexadecimalkoden för färgerna i huvvet så, visst kan man göra det i notepad.
Jag förstår bara inte anledningen till det.
Jag skulle vilja se det proffset som sitter i notepad och gör designen till site, men och andra sidan, gör han/hon det så är den personen ett verkligt proffs!

Eftersom jag inte får medhåll av någon så är det väl bara jag som tycker så här också då! :l
Använd notepad vet´ja, det är ju i alla fall gratis. ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ingen vettigt människa kodar en sida i notepad. Finns mycket bättre editors!

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Nehe, jag använder Notepad för att koda och när jag får problem med nån tabell eller nått annat så använder jag FrontPage Express och "ritar" upp tabellen och klistrar koden in i notepad och bygger in den.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Om man kodar för hand så "måste" programet i alla fall ha radnumrering och möjlighet att färga koden.

Med den utgångspunkten så duger inte Notepad. :l

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kul topic med varierande svar..

Kul att se så många som diskuterar detta ämne. Men något glöms i inläggen..

Vem är egentligen proffs? och hur bedömmer man att man är proffs?

Man kan vara proffs på att använda en editor, men vad hjälper det om man inte förstår koden bakom?

Man kan vara proffs på kodning i texteditorer o dyl, men kanske har en dålig uppfattning om design och struktur.

Varför då dessa argument till inlägget? Jo alla kan vi vara proffs på olika saker men en sak har vi gemensamt. Vi har valt vår egen väg från början att koda program/websidor.

Jag ser bara ett råd.. Använd den editor du känner dig bekväm med och försök förstå koden bakom editorn då kommer du extra långt i din programmering...

Tack för ordet..

"Proffs" i det här sammanhanget betyder väl "professionella webbutvecklare", d.v.s. sådana som jobbar med det.

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag tycker att begränsningen sitter i personen i fråga och inte i programmet. Finns många bra editorer, visst, men hur proffsigt är det att trycka på en massa knappar och sedan se koden genereras i bakgrunden?? Proffsigt anser jag att det är när man skriver koden för hand, i exempelvis Notepad. Kan du bara koda så finns det inga begränsningar med Notepad. Begränsningen sitter isåfall i personen som kanske inte är så bra på kodning. Men som någon sa så blir man helt enkelt tvungen att lära sig koda när man använder tex notepad. Att koda själv är det som gäller. Det är proffsigast och det är så man får översikt och kontroll över sina sidor. Koden är ju basen i sidan och den som bygger upp sidan, så varför inte använda sig av den för att bygga upp sidan? Att koda själv är det enda som känns äkta, allt annat är fusk. Alla som gör hemsidor skulle behöva lära sig att koda, naturligtvis blir man aldrig fullärd men man lär sig väl hela tiden. Men det borde inte finnas några alternativ. Det finns inget så häftigt och kul än att skriva kod i Notepad :)

En sida som jag håller på med, helt och hållet kodad för hand. http://www30.brinkster.com/jazzman1/

Som jag sa så finns det inget som är omöjligt när man kodar för hand.

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Att koda själv är det som gäller. Det är proffsigast och det är så man får översikt och kontroll över sina sidor. Koden är ju basen i sidan och den som bygger upp sidan, så varför inte använda sig av den för att bygga upp sidan? Att koda själv är det enda som känns äkta, allt annat är fusk.

Den åsikten får stå för dig, personligen anser jag att slutresultatet och inte verktyget är det vikitga. :)
För övrigt saknar sidan du länkar till DTD, det är väl inte särskilt proffsigt? :birp

/r
Glömde citera

Det gör den också :) DTD vet jag dessvärre inte vad det är :/ Vill du berätta?

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Jag skulle kunna vara jävlig men det är
jag inte :e

Så här kan det se ut i "källkoden" om du kodar
efter W3C-reglerna...Som jag gör.....DTD alltså...

Visserligen endast på mitt arbetes hemsida men ändå...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Mvh/Pele

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Pele skrev:

Själv skrev jag allt i NotePad till en början men har nästan helt gått över till DW just för att jag kan vara direktkopplad mot servern och jobba med uppdateringar (varje dag) utan att ladda hit o dit.

Hur går det till? Jag använder också DW (MX) och måste ha missat den funktionen.

RED: Aha, det vara bara en liten checkbox! :r :e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Kika under "Plats" i menyn. ;)

Jo visst har jag hört talas om den standarden men jag har aldrig riktigt orkat kolla på den. Vart finns det mer information då?

AndreasC skrev:

Jo visst har jag hört talas om den standarden men jag har aldrig riktigt orkat kolla på den. Vart finns det mer information då?

http://www.w3.org/TR/html4/

AndreasC skrev:

Finns många bra editorer, visst, men hur proffsigt är det att trycka på en massa knappar och sedan se koden genereras i bakgrunden?? Proffsigt anser jag att det är när man skriver koden för hand, i exempelvis Notepad.
[snip]
Alla som gör hemsidor skulle behöva lära sig att koda, naturligtvis blir man aldrig fullärd men man lär sig väl hela tiden. Men det borde inte finnas några alternativ. Det finns inget så häftigt och kul än att skriva kod i Notepad :)

Alltså, det finns inget som man inte kan göra med ett schysst verktyg (editor/IDE) som går att göra i Notepad. Det tar förvisso vanligen en del tid att lära sig hur ett bra verktyg funkar, men när man väl kan det går det betydligt snabbare än att använda Notepad, och om man inte alltid har 100% koll på koden så blir man klar snabbare, vilket vanligen är viktigare. Jag vill skriva den kod som spelar roll - d.v.s. implementerar funktionerna - men jag slipper gärna sitta och indentera själv, leta genom en jämngrå fil på ≈800 rader efter en speciell metod eller annan dödsatråkig kodformalia.

Naturligtvis måste man kunna koda, och jag är en stark anhängare av att man ska lära sig koda i något enklare verktyg (inte nödvändigtvis Notepad, men typ UltraEdit eller Emacs). Hur som helst, poängen är att man ska inte behöva såga av sin fot bara för att man vill skjuta sig i den. Det går fortare att bara skjuta sig direkt. ;)

Puh. Nu är jag klar :)

Det finns för övrigt alldeles utmärkta verktyg där man både har smidiga WYSIWYG-prylar och samtidigt full kontroll på koden, t.ex. Dreamweaver MX. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är bara amatörer som tycker att det är "31337" att koda i Notepad. ;)

Ok. Jag tycker iallafall att det är roligast att använda Notepad. Tycker det är asakul att scrolla sida upp och sida ned och göra små justeringar här och där :) Men det är ju mitt nöje som sagt. Men visst kan man använda editorer också, det är väl egentligen inget fel med det. Fattar inte varför vi bråkar om detta om jag ska vara ärlig. Det är väl upp till var och en.

EDIT: Jag gick på lite också, inte för att jag försöker spela oskyldig på något sätt men kanske är det inget att bråka om när man tänker efter. Alla har ju sina föredragningar.

PS Pele, vilken adress är det till ditt arbetes hemsida? DS

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
157 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)