webForumDet fria alternativet

www.industrivagar.se/wap/

Webbutveckling

4 svar · 349 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

https://www.industrivagar.se/wap/

Varför funkar den i vissa emulatorer och inte i vissa - och varför fungerar den inte i Ericsson T68!

Kod finns i inlägget före detta.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm... *kastar mig ut på hal is*

1. Att ha med ÅÄÖ i <a href="..."> och <card id="...">är lika osäkert i WML som att ha dem i HTML-länkar. Undvik om du kan och se om det eventuellt kan bero på det... (eller om länkproblemen du skrev om i förra tråden kommer sig av det ;) )

2. Enligt http://www.ericsson.com/mobilityworld/ är T68:orna i första hand WAP2-device, och /// rekommenderar att man använder en xhtml-variant i stället för WML . Tydligen finns WML-stöd i T68:orna bara med för bakåtkompatibilitet, vilket ger funderingen: Funkar verkligen dokumenttypen för wml 1.3 (som du kör) i T68:an (eller i de trilskande emulatorerna)? Vad händer om du kodar din "kortlek" enligt wml1.1 istället?

[redigering: - Jag måste ha sovit när jag skrev detta :x - Jag hade missat att koden som länken pekar ut använder taggar med stora bokstäver (WML tillåter bara små bokstäver i taggar). Ledsen om jag förvirrat någon med detta inlägg! :r ]

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

hum ok :)
så om jag vill kunna göra wml-filer som passar till alla mobiltelefon så måste jag köra wml1.1 eller göra två versioner? går det att känna av vilken mobil man "surfar" in med?

så om jag vill kunna göra wml-filer som passar till alla mobiltelefon så måste jag köra wml1.1 eller göra två versioner?

eh - om du måste *vet* jag inte, men *alla* exempel jag hittat när jag rotat efter "WML" och "T68" på nätet har använt WML 1.1 och inte WMl 1.3.
Fick för mig att det kanske kunde vara värt att testa med 1.1 om du kört fast ;)
Har lite svårt att testa mina teorier själv eftersom jag inte har tillgång till någon T68 just nu ;)

går det att känna av vilken mobil man "surfar" in med?

visst! Precis som webbläsare så presenterar telefonerna sig i HTTP_USER_AGENT som du enkelt kan komma åt från t.ex. ASP och PHP.

Rotat vidare lite....
Om T68:an:
Den skall (enligt ///:s specifikationer) klara WML 1.3. Så det är inte det som är felet (glöm spekulationerna i mitt förra inlägg).
Däremot har jag hittat en del gnällande på nätet om att åtminstånde T68i har ett mycket litet internminne för WML-sidor, och inte kan hantera sidor på > ca 1,5K. - vilket antagligen kan ställa till det om din sida växer ytterligare.

Om WML-koden på https://www.industrivagar.se/wap/ :
WML är (precis som XML) skiftlägeskänsligt.
<P> är alltså inte samma tagg som <p>.
Du måste göra om alla dina taggar och alla attributnamn till små bokstäver!
Prova att validera koden som XML (i t.ex. XMLCootop eller XML Spy). Får du felmeddelanden där, får du problem i telefonerna också!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)