webForumDet fria alternativet

Storlek på WML

Webbutveckling

1 svar · 298 visningar · startad av Picklezz

Medlem sedan jan. 2002414 inlägg
Frågan#1

Hur stor kan en WML sida vara? För när jag vill skicka ut 50 Namn och telefonnummer i en "telefonbok" jag gjort så fungerar det inte men när jag skickar ut 40 eller mindre så går det...

Den med 50 poster är 5,13 Kb
Den med 40 poster är 4,13 Kb

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det är nallefonberoende - tyvärr... Som t.ex. följande länk är ett exempel på...
http://www.cellular.co.za/wap_browser_spec.htm

Om du vill vara *säker* på att ditt deck får plats i alla telefoner, bör du nog hålla dig under eller omkring ca 1KB.
Ger du attan i att äldre nallefoner inte kan ta emot dina sidor, så har jag för mig att gränsen i praktiken ligger omkring 4KB.
Gränsen innefattar dessutom alla delar av ditt deck, även bilder!

En annan sak:
Att det är svårt att ange någon absolut gräns beror framför allt på att den WAP-gateway som användaren kommer in genom (alltså beroende på vilken mobiloperatör denne ansluter ifrån) komprimerar WML-koden på vägen till ett binärformat för att den skall ta mindre plats i nallefonen, så 4KB text betyder inte att 4KB data går över till nallefonen utan antagligen något mindre (så det är i princip omöjligt att säga exakt hur många tecken du får ha i en WML-sida :( )

Dessutom har jag för mig att olika gateways komprimerar lite olika effektivt... (även om *det* inte är det stora problemet! - begränsningen på 1K tack vare gamla nallefoner är nog IMHO värre)

Men eftersom du kör PHP, så kan du ju göra en "device-detection" baserad på "browser agent identification"-strängen och lämna ifrån dig olika stora versioner av din sida (som alternativt kan behöva vara olika kodade beroende på att olika nallar visar t.ex. formulärkontroller olika) beroende på vilken nallefon som begär sidan...
På så sätt kan du i alla fall komma ifrån en del av problemet.

IMHO: WAP == mycket väsen för fem rader text ;)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)