Jag vill också vara med :)
Använder Editpad, Icke plus som jag tycker är för omständlig.
Litet o smidigt, bra sök/replace, bra fliksystem för flera öppnade filer.
Färg? Vad är det?
41 svar · 1 219 visningar · startad av trexter.com · sida 2 av 3
Jag vill ha ett program, exakt som Notepad, där man kan skriva i olika färger. Detta hade varit väldigt praktiskt när man vill skilja olika slags koder etc. Någon som har något tips?
Läs frågan i sin helhet →Jag vill också vara med :)
Använder Editpad, Icke plus som jag tycker är för omständlig.
Litet o smidigt, bra sök/replace, bra fliksystem för flera öppnade filer.
Färg? Vad är det?
Färg? Vad är det?
Ett sätt att förenkla översikten när man kodar. Ungefär som att ett schackbräde har olikfärgade rutor, utan det vore det onödigt svårt att spela.
Själv använder jag Textpad (bra texteditor, men det finns bättre som dock kostar en del), HomeSite (mycket kompetent webbeditor) och Interdev (för att jag måste ;)).
Mvh, Vide - *Gör det inte svårare för dig själv*
Färg? Vad är det?
Jo, jag vet vad färg är och vad det i detta vaseende är bra till, kanske skulle haft en smiley ;) efter den raden.
Det jag menade var att Editpad är mer eller mindre så grått det någonsin kan bli, ingen hjälp av färger där inte.
Njaa, det går ju att byta EditPads grå bakgrund till fingrönt iaf. ;)
Inget slår visual interdev...
Mycket slår interdev. Det enda riktigt bra med InterDev är "intellisense"...
"intellisense" finns ju i många andra editorer också (Homesite, Slick Edit et.c), enda anledningen till att använda InterDev skulle vara att jobba via en frontpageweb eller att konfigurera ActiveX-komponenter direkt i editorn, annars så finns det editorer som har det som InterDev har och mycket därtill.
Mitt förslag är Textpad :)
Hyffsat bra om man ska koda html, php, asp etc
Erik, vide .. ni har fel .. punkt slut :P
Vide, HomeSite har ju bara intellisense när det gäller HTML. Och kanske ColdFusion..?
Interdev har det när det gäller VBScript och kan även i COM-objekt se vilka metoder ett objekt har, inparametrar för metoder och även "Procedure attributes". :)
#L#, Interdev har många brister. T.ex. att HTML-kod som klistras in och även befintlig kod ändrar InterDev på. t.ex. <option value=""> blir <option value>, <input type="button" value="Foo"> slänger den på namn och id på. Osv. osv.
Sen så går det inte att anpassa InterDev lika mycket som t.ex. HomeSite. Man kan inte koppla tangentbordstryck till olika händelser, kan inte skapa nya händelser osv. osv.
Får kriga åt två håll nu! ;) :e
Har provat det mesta men klarar mig inte utan EditPlus, funkar bäst för mig och jag använder den till allt! Finns ytterst få saker jag saknar i den, och alla editorer jag har provat som eventuellt har haft någon av de få grejer jag önskar fanns i EditPlus har inte hållt måttet på andra saker.
När man har använt en editor och förfinat inställningar syntaxfiler, kortkommandon etc och utforskat funktioner i flera år är det svårt att byta. Bland dom mest populära texteditorerna är det egentligen inte jättemycket som skiljer. Man blir inte bättre programmerare än man gör sig, fast det underlättar med bra stabila verktyg och jag har aldrig förstått mig på dom som kör notepad(menar inte att notepad skulle krascha nu ;-).
/b
Homsite, instämmer annars helt med beiker. Tvivlar på expertisen hos de som förespråkar Windows notepad. Det har viftats med notepad ända fr.o.m. W95!
Jag gillar Notepad iallafall. :)
Finns säkert andra program att skriva kod i.
Vad är det? :stud
Normala notepad eller :q :e
Har jag förträngt, eller trängt bort som Freud skulle sagt. ;)
Hehe förstår precis ;)
Tack Selle, det värmer när nån förstår. ;) :)
bästa är utan tvekan att göra en egen, det gjorde jag :)
då får man allt exakt där man vill ha det och exakt de knappar och menyer som behövs och så kan man ju lägga in snabb komandom till koder man använder ofta.
"Man ska alltid underlätta arbetet så mycket det går för att vara så effektiv som möjligt" - det är mitt motto när det gäller att knacka koder