webForumDet fria alternativet

Är UltraDev nåt att ha?

Webbutveckling

7 svar · 459 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

Om man är en total newbie på det här med ASP och vill svänga ihop nån liten databas över cdskivor eller nåt på webben - fixar UltraDev det hjälpligt utan att jag behöver knåpa ihop kod och strängar och annan grekiska?

Html kan jag, men ASP, databaser och sånt är jag helt grön på.

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Ladda hem den och avgör själv? (du bör nog testa programmet innan du köper det, priset på "UltraDev full" är $599)
http://www.macromedia.com/software/ultradev/

------------------
mk.st

Ta det lugnt nu Matti, alla har inte bredband - även om det verkar ha hittat ut till Botkyrka... ;)

Vill bara ha lite subjektiva omdömen! :)

------------------

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Har du råd att betala $600 för ett program har du nog råd att betala telefonräkningen för tiden det tar att ladda hem 20 mb.. ;)

Förresten så är jag snart den enda i Tumba som inte har bredband.. de verkar inte vilja koppla in storsurfare.. :p

------------------
mk.st

Nä, jag blir ihjälslagen av sambon som inte kan ringa... ;)

Det är så att jag förhoppningsvis byter arbetsgivare snart och får ansvar för en (just nu) ganska taskig website som jag tänkte piffa upp. Alltså har jag börjat leta arbetsredskap! Än har jag inte varken jobbet eller bredband, men man kan väl få förbereda sig? :)

Alltså, tillbaka till huvudfrågan: är UltraDev något för mig att satsa på?

------------------

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Testade trialen för ett tag sen, tyckte inte att det var mycket att ha.
Jag lyckades inte ens göra en lätt databaskoppling i asp med UltraDev trots att jag kan göra det "för hand".

Men om man har handboken så kanske det är lite lättare.

Det har fått 4 av 5 i DatorMagazin så det kan ju endå inte vara helt kass... ;)

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Nja, Ultradev kräver nog att du kan lite asp för att det skall vara någon mening med att köpa programmet, det är nog mer till för den som jobbar med att ta fram lösningar ofta och vill effektivisera sitt arbete genom att slippa knappa in all kod från början. Man kan bygga upp ett kodförråd med t ex olika funktioner och andra kodsnuttar för återanvändning vid senare tillfälle (det finns ju dock en hel del program med denna funktion).

Jag är inget proffs på asp så för min del känns fördelarna framför dreamweaver obefintliga, det känns det bara krångligare att använda ultradews kod istället för min egna.

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Tycker att ultradev är ganska smidigt faktiskt. Testa drumbeat för ett tag sedan. Visst var det ett "ganska" bra program men det var väldigt begränsat till de funktioner som fanns i själva programmet eftersom den koden som kom ut var ganska invecklad. Tycker ultradev är lite bättre på den biten. Inte fenomenal men bättre. Det går faktiskt att följa koden och göra ändringar i den. Detta medger ju att man, som jag gör, använder ultradev till grundfuktioner som att lista dataposter, editera, ta bort mm medans man skriver de mer "anpassade" funktionerna för hand. Nu vet jag att man kan skriva egna behaviors till ultradev men har inte hunnit titta på det så mycket. Kan tänka mig att det är ganska smidigt. Ungefär som att ha en massa include filer som man har skrivit själv med det undantaget att man har de på en knapptryckning i ultradev.

Om du tycker om att arbete i WYSIWYG editorer och har erfarenhet från dreamweaver så skulle jag nog rekommendera ett inköp. Påpekas bör att ultradev inte endast används till databaskopplingar utan du kan använda det på precis samma sätt som dreamweaver eftersom de flesta funktionerna i DW är includerade.

------------------
//Jonne, a beliver of murphys law

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)