Inte WAP-sidor skulle jag gissa på, men GPRS-sidor. Det alltså hastigheten som ändras, du skriver fortfarande dina sidor i WML. WAP var ju första standarden för att skicka data trådlöst, och GPRS är nu den andra. Sen kommer 3G, men WML består tror jag.
Nja, WAP är ingen kommunikationsstandard, det är en uppsättning överföringsprotokoll likt HTTP och står för Wireless Application Protocol.
WAP kan alltså förmedlas över vilken kommunikationskanal som helst, GSM, GPRS, ADSL, you name it.
GPRS står för General Packet Radio Services och är en paketbaserad, trådlös kommunikationsstandard, jämför GPRS med vilken annan överföringsteknik som helst. Vad som överförs är ointressant.
Du kan köra WAP på många olika kommunikationssätt varav GPRS är ett sätt. Kopplar du din GPRS-telefon till din dator så kan du köra HTTP lika gärna, det spelar ingen roll.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
"Gamla" GSM är alltså en kanal, som man kan ringa/skicka data via och GPRS är liknande, men bara snabbare eller? Går telefonin i de nya lurarna också via GPRS, eller använder de GSM?
GPRS skickar 7 paket åt gången, och GSM skickade bara två, eller hur var det?
Jag är inte expert på telekommunikation men jag tror att det ligger till ungefär så här:
GPRS är ett paketbaserat kommunikationssätt för att skicka data över ett mobilt nät och baseras på GSM. Tidigare så skickades data över GSM i ett kretskopplat system.
Skillnaden mellan paket- och kretskopplat är förenklat att paketbaserade system delar upp datat i mindre paket och skickar dessa över en delad linje, paketen skickas där det finns lediga luckor. Kretskopplade system skapar en dedikerad koppling mellan sändaren och mottagaren där sedan datat sänds över (jämför med vanlig telefoni). Paketbaserade system är alltså mycket mer effektiva eftersom det blir ett högre utnyttjande av nätet.
Jag har inte fått helt kläm på hur allt hänger ihop, men jag tror det är så att GSM är den generella tekniken för mobilkommunikation och GPRS är ett nytt sätt att skicka data i GSM-nät, någon Ericsson-farbror (stoffe-2k? ;) ) får gärna korrigera mig.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e