webForumDet fria alternativet

Reverse Geocoding API för svenska adresser?

Webbutveckling

2 svar · 1 740 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Har ca 15 000-20 000 poster som innehåller latitud och longitud som jag skulle vilja köra mot ett REST-API eller liknande, för att få ut en komplett adress (egentligen är det bara kommun jag är intresserad av).

Egentligen skulle vilja använda mig av Googles API, eftersom det är koordinater plockade med Google Maps API och av erfarenhet vet jag att t.ex. Google Geocoding API ger bra resultat på svensk adresser. MEN tyvärr är det en gräns på 2 500 queries/dygn och vad jag kan förstå så finns det ingen billig "add-on" för just det API:t där man kan betala en låg peng per 1 000 extra anrop som t.ex. Yahoo! BOSS Placefinder. (Och vi har inte direkt budget eller behov av att köpa loss någon mastig licens för tiotusentals och uppåt queries, i synnerhet när detta är en engångsprocess.)

Har testat tidigare nämnda BOSS Placefinder men det lämnar mycket att önska. Testat MapQuest, ArcGIS, MapBox - men ingen av dessa tre har velat hitta adresser med koordinater i centrala Stockholm :OO och BOSS Placefinder funkar bara väldigt dåligt, över lag.

Är det någon som har använt sig av en bra tjänst? Behöver inte vara gratis men väntar mig rimlig engångskostnad. Måste funka med svenska adresser. Föredrar ett RESTful API med typ private key, så enkelt som möjligt, som returnerar XML eller JSON.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

För en gångs skull var svaret på frågan Bing ;), närmare bestämt Bing Locations API.

90 dagar gratis om man skapar ny Trial key. Gav bra resultat, så rekommenderas! :)

Medlem sedan mars 20127 inlägg

Är det detta du söker ?

<?php 

$center_lat = '53.33251';
$center_lng = '17.0609';

$url = 'https://maps.googleapis.com/maps/api/geocode/json?latlng='.$center_lat.','.$center_lng;
$get_content = file_get_contents($url);

$json = json_decode($get_content, TRUE);

echo $json["results"][0]["formatted_address"];
// echo $json["results"][0]["geometry"]["bounds"]["northeast"]["lat"];

?>

Source

https://developers.google.com/maps/documentation/geocoding/#ReverseGeocoding

302 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
165 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)