webForumDet fria alternativet

jämnföra priser från 2-3 sidor

Webbutveckling

8 svar · 1 875 visningar · startad av nordan

Medlem sedan juni 2000949 inlägg
Frågan#1

Hej!
Är det möjligt att göra en sida där man kan själv bestämma vilka sidor som man vill jämföra priser på?

Jag skulle vilja kunna gå in på min sida och sköka text på:
Nikon D80
och då få fram prisen, från 2 - 3 siter.

Typ:
Cyberphoto: Nikon D80 2000:-
Bengans kött och Video: Nikon D80 3456:-

Det kanske till och med finns färdiga moduler på det?
Jag vill inte anänvda mig att pricrunner mfl som måste lägga upp sina firmor själva på sidan, utan vill ha möjlighet att "ta" prisuppgifter etc av sidorna.

Någon som har koll på detta?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad vill du begränsa? Objektet eller leverantör!

ordet vs mellan två objekt ger ju en del.

Objektet, priset :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är ju inga märkvärdigheter även om du kanske kan vara tvungen att använda anlog teknologi (papper och penna).

I din webbläsares sökruta skriver du:
Nikon D80 site:cyberphoto.com

Då söker motorn igenom just den webbplatsen och inga andra. Sen öppna en ny flik och söka på nästa företag. Visserligen får du ingen prisjämförelse, man vafan...den kan du göra själv.

Å andra sidan tror jag att prisjakt.nu har liknande funktion: att exkludera leverantörer man inte är intresserad av.

Ok, så det finns en teknik för det alltså.
hmm.
Då skulle jag vilja ha en textruta som jag skriver in sökordet och scriptet kommer tillbaka med svaret.
Finns det i PHP tro? Alltså script som söker på en specifik sida?
Jag är helt säker på att jag skulle kunna skriva sidan som man skickar iväg och och motagarsidan. Det är tekniken att plocka info från just en specifik sida som inte är min som jag inte vet hur man gör.

Självklart kan man göra saker analogt, men varför skall man om man kan programera sig en sida? Sen är det faktiskt rätt mycket jag skall jämföra. Skulle uppskatta att det är ca 50 - 100 objekt jag vill jämföra just nu. På 3 siter.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ptja... du kan ju skriva en lång rad med alla webbplatser du vill inkludera i sökningen och klämma in orden "site:" och "OR" (med versaler) efter ditt sökord så här:

Mitt sökord här site:förstasajten.se OR site:andrasajten.se OR site:tredjesajten.se osv...

Allt utom sökorden kan du spara i en vanlig textfil och kopiera in efter sökordet varje gång du vill göra ett sök.

Om du sedan vill ägna tid åt att utveckla detta till en sida med en egen sökruta uppkopplad mot Google och med de förutbestämda webbplatserna definerade så är det bara att sätta igång.

Tack för svar :)
Finns det andra sätt att plocka info från andra sidor eller är detta det lättaste sättet?

Jag skulle vilja få till det så jag får fram

1, sökord Site1 pris
2, sökord Site2 pris
3, sökord Site3 pris
Går det tror ni?

Medlem sedan juli 20144 inlägg

pricerunner är ju bra för att jämföra nnars?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)