webForumDet fria alternativet

Serverrelaterat eller...?

Webbutveckling

4 svar · 1 399 visningar · startad av Agneus

Medlem sedan dec. 200346 inlägg
Frågan#1

Hej

www.vanerkajak.se

Efter att ha uppdaterat till IE-10 har menyn börjat bugga på den här sajten. Vid körning i Firefox och Google Crome funkar det.

MEN lägger jag sajten på en annan webbserver funkar det som det ska, även i IE-10.

Är det bara hos mig det spökar?

Sidan ligger hos City|network och testen www.foretagsprodukter.se/vanerkajak ligger (tror jag) på Loopia.

På City|network ligger en ompekning från vanerkajak.se till youradventure.se, om det skulle kunna spela in. (men det har ju funkat tidigare...)

På startsidan finns en gul tabell som ska ha runda hörn. Funkar inte på City|network/IE-10 men på Loopia visas det som det ska.

(Nu är inte alla filer upplagda på testservern, så därför ser det ut som det gör)

Ska det verkligen spela någon roll, vilken server sidan ligger på :q

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Vad är det med menyn som buggar?

Medlem sedan nov. 2000146 inlägg

Själva webbservern har absolut INGEN påverkan i detta, om det blir olika så är det någon skillnad i filerna.

Medlem sedan jan. 2003296 inlägg

I frameset-sidan har du

<meta http-equiv="X-UA-COMPATIBLE" content="IE=8" />

vilket gör att sidan kommer att köras i IE8-läge i även i nyare versioner av IE. Och border-radius fungerar inte i IE8...

Det kanske finns någon orsak till att du vill köra i IE8-läge, typ att andra saker inte fungerar i IE9/10 annars?

Ett tips är att lägga till

<!DOCTYPE html>

överst på _alla_ html-sidor om du vill ha en rimlig chans att få det att fungera likadant i nyare webbläsare. Och vill du ha rundade hörn får du droppa meta-taggen ovan, eller sätta den till IE=edge.

Vet inte om det du menar med att menyn inte fungerar är att det bara blir vitt i själva innehållet? Det är i så fall inte menyn som spökar, utan jag vågar sätta en slant på att det är just att det saknas DOCTYPE på de sidor som ska laddas in. Jag har sett IE10 bråka av denna anledning förut i frameset.

Medlem sedan dec. 200346 inlägg

Stämmer Jawbreaker. Samtliga undersidor, förutom startsidan, saknade DOCTYPE.
Så nu funkar menyn.

Angående metataggen i indexfilen som innehåller <... content="IE=8">, så genereras den indexsidan av webbservern pga en ompekning. Så jag får kolla med City|network varför det ska var nödvändigt att begränsa till IE8.

Tack för tipset

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)