webForumDet fria alternativet

Google keyword tool

Webbutveckling

8 svar · 1 194 visningar · startad av ramo_and

Medlem sedan nov. 2010214 inlägg
Frågan#1

Hej,

Testade precis google keyword tool och sökte på "trägolv". Då får jag upp att det sker 110 000 sökningar globalt och 110 000 sökningar sökningar lokalt. Innebär lokalt i Sverige då? Hur pass träffsäkra är dessa resultaten? Är det verkligen 110 000 som söker på trägolv varje månad??

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Nej, osäkerheten på sådant där kan var hög. Det är inte alltid säkert att google keyword tool stämmer.

Men trägolv är ju ett svenskt ord så det är ju klart att det bara är svenskar som söker på det.

110 k sökningar är inte överdrivet mycket. Det skulle ju motsvara någon procent av svenska folket i antal. Dessutom så är det säkert samma person som söker flera gånger så det verkar rimligt.

Ok. Vi har anlitat ett företag som har gjort en egen sån här analys på sökord och enligt dem var det inte alls så mycket sökningar på trägolv. Va ska man gå på, deras analys eller googles keyword tool?

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Ingen aning hur deras analys har gått till. Rimligtvis vet väll google bäst om vilka som söker efter vad på deras sökmotor. Men vad vet jag

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vilket företag? Finns det någon förklaring vad det andra företagets siffra ska stå för?
Google är ju Google och rimligen vet de vad folk söker efter, pluis minus några procents osäkerhet. Det andra företaget däremot, hur får de tag i sina data? Driver de en egen sökmotor? Använder sig sekundärt av Googles data på något sätt? Driver de ett eget analysverktyg i stil med Google Analytics som de kan gräva data ur?

Om det sista alternativet är sant kan skillnaden bero på flera olika orsaker. Kanske täcker de bara em tiondel av vad Google täcker och därför får en siffra som är en tiondel av Googles. Kanske täcker de bara (t ex) en tiondel av vad Google täcker, vet om det och försöker multiplicera sin siffra med 10 för att korrigera och ge ett "riktigt" antal sökningar. Men så är deras täckning av svenska siter dålig så siffran ändå blir lägre än Googles pga att det är ett svenskt sökord.

Vad jag försöker säga är att det alltid hjälper att lista ut vad siffran du tittar på faktiskt representerar.

Företaget har gett oss en rapport med olika sökord inom området golv i Sverige. De har byggt ett eget verktyg som scannar av Google på vad det söks på inom olika områden. Men när jag går in på keyword tool och slår in de olika orden så får jag inte riktigt samma resultat. Oftast säger google att det sker fler sökningar, ibland är det ungefär samma.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Har du testat att fråga företaget ni anlitade varför det blir skillnad i resultaten?
Det är nog bara de som kan svara på den frågan.

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Efter att ha varit (synnerligen) aktiv i SEO-branchen de senaste 14 åren kan jag säga att mitt förtroende för Google Keyword Tool är absolut sämsta tänkbara.

Det är absolut inget verktyg att förlita sig på.
Klart att Google vet vad folk söker på, när var osv. Men det är inte JUST DE siffrorna som visas för dig i GKT... Folk tror det, rätt naturligt.

Google är ett egoistiskt företag. Det är företaget som "av misstag" råkar logga alla lösenord i öppna Wi-Fi LAN när deras bil åker på fotosession land och rike runt.

Google gör saker som är bra för Google, inte nödvändigtvis för användarna.
Googles index är dock ALLTID aktuellt. Om en sida stängs av försvinner den rasande fort ur index. Detta för att det är bra för Google. (I detta fallet även för användarna.)

I andra fall, som i GKT, är Google duktig att leverera inaktuell information av samma anledning. Dessa siffror, är alltid REJÄLT saltade, just med anledning att Google tänker på vad som är bra för dom. Det är inte bra om trägolv skulle ha 4,395 sökningar, bättre då med 10.000... jämn och fin siffra.

Givetvis vet Google allt. Men dom säger (visar / presenterar) bara det dom VILL att du ska se, inte det som finns.

Detta är ingen vedertagen syn utan min egen syn som fått mig avstängd från ett av Sveriges största SEO forum. Jag tycker svenska SEO-tomtar är som marionetter (slavar) för Google. Det tycker jag fortfarande men inte på Sveriges största SEO-forum!! :-)

Medlem sedan juli 2004144 inlägg

Min uppfattning är att det stämmer relativt väl på vissa ord, på andra inte. I alla fall i relation till potential i relation till andra sökord. Man vet att det är endel skumma saker som händer på engelska ord och lokala marknader osv, där det bevisligen inte addar ihop, om man räknar på det. Dock, många gånger visar sig potentialen stämma, om man använder data från verktyget.

Webmaster tools statistik är dock överlägset bra, om man jobbar med ord på befintliga webbplatser.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)