Tjo!
Jag håller på med en hemsida åt en väns företag och har stött på ett litet problem. Webbhotellet som siten ligger på säger att Wordpressinstallationen allokelar onormalt mycket utrymme (32 mb) och därför kan servern vara hackad/fått virus.
De rekommenderar att man skall göra en genomsökning av servern men jag vet inte hur man gör det. Givetvis kunde webbhotellet hjälpa till med det men då kommer min väns företag att debiteras. Därför tänkte jag fråga om det är svårt att göra en sådan genomsökning? Är det något man kan göra själv?
Vilket hotell är det?
32Mb behöver inte alls vara mycket för en WP-installation. Beror på dels vad dom syftar på (enbart wp-filerna, eller tillsammans med plug-ins, egna bilder osv?) och dels hur mycket eget man lagt till.
Att söka igenom serverutrymmet kan man göra på fler sätt. Dels genom hotellets kontrollpanel, om sökning medges där. Dels manuellt genom t.ex. ftp eller kontrollpanelen.
Men eftersom du inte vet vad det är du letar efter så måste det antagligen ske manuellt, eller om du har en kopia av installationen på annan plats och helt enkelt kan jämföra installationerna (och databaserna) och på så sätt hitta "överflödiga" filer på webhotellet.
Å andra sidan: Har du eller kunden över huvud taget märkt något konstigt?