Har ett gammalt php-skript gjort för php4. Function eregi() is deprecated. Vad kan man ersätta funktionen med i php5?
PS: Det gäller en newsletter-applikation som heter Ccmail. Antar att det handlar om att filtrera mailen... så här ser sjoket ut som funktionen ingår i:
preg_replace() används för att ersätta en delsträng.
Titta på preg_match()
...Hmmm ok... och hur/var gör jag vad i kodsnutten ovan för att det ska funka (asså, jag vet inte ett jota om det här...all hjälp mottages med stor tacksamhet) :r :r :r
Notera att du med preg_match måste använda s.k. avgränsare (delimiters) i ditt mönster.
PHP tillåter att man använder i stort sett vilket tecken som helst som avgränsare, jag som programmerade Perl innan jag började med PHP tycker det känns naturligt att använda / i de flesta fall.
Notera att du med preg_match måste använda s.k. avgränsare (delimiters) i ditt mönster.
PHP tillåter att man använder i stort sett vilket tecken som helst som avgränsare, jag som programmerade Perl innan jag började med PHP tycker det känns naturligt att använda / i de flesta fall.
:)
Najs!
Nu försvann de första felmeddelandena och jag kunde i vart fall försöka skicka ett testmail. Men då kom ett nytt felmeddelande:
Warning: preg_match() [function.preg-match]: No ending delimiter '^' found in /home/polaris/public_html/ccmail/functions/shared.php on line 45
Rad 45 i den filen är den som börjar "if (preg_match($regexp...." nedan
Nu är det det där med avgränsare jag nämnde.
Du måste ha ett tecken som är likadant i början och slutet av strängen. T.ex. /. Det tecken du väljer måste specialkodas om det ska användas inne i strängen genom att sätta \ framför.
Nu är det det där med avgränsare jag nämnde.
Du måste ha ett tecken som är likadant i början och slutet av strängen. T.ex. /. Det tecken du väljer måste specialkodas om det ska användas inne i strängen genom att sätta \ framför.