webForumDet fria alternativet

Telefonkatalogssvar

Webbutveckling

1 svar · 394 visningar · startad av Hyperbo

Medlem sedan okt. 201122 inlägg
Frågan#1

Om jag googlar på en viss persons namn för att få reda på något om honom som kan stå på webben, tex vad han sysslar med (och han inte heter Hans Andersson eller liknande utan ett mer ovanligt namn), då får jag först upp en massa förslag som är det som jag kallar "telefonkatalogssidor", som 123people.se, eniro.se, 121.nu, hitta.se osv, dvs sidor som bara anger namn, adress och telefonnummer.

Oftast är det ju inte det som jag vill ha reda på (om jag vill det så googlar jag inte utan går direkt till hitta eller eniro) utan något mer "intressant" om personen. Finns det något sätt för mig att undvika att få upp dessa "telkefonkatalogssidor"?

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Nej.
Kolla sidan 2 och 3.

Testa annan sökmotor. Bing eller Altavista??

Det är rörande irriterande, det du beskriver. Du är knappast ensam om att tröttna på dessa index.

Till detta kommer att Google kan leverera annonser som de första svaren på en sökning. Upp till fem annonser har jag sett. Dessa är inrutade i en *SVAG* rosa ruta som är näst intill osynlig med en vanlig skruttskärm som de flesta sitter med.

Det är ju knappast någon slump...

Sen kan Google fylla på med länkar till sina kartor... Så det till sist bara återstår 2-3 länkar längst ner på sidan som faktiskt kommer från deras sök-index. Alltså, en vanlig organisk sökning.

Alla retar sig på detta utom Google som vill att folk inte ska klicka på organiska länkar (länkar från deras index) utan på köpta länkar.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)