Vi håller på att bygga upp en databas med runt 30 000 pdf:er. Dessa kommer att laddas upp en efter en under ett antal år (de görs eftersom) och tillsammans med varje pdf så sparas även en databaspost. Jag vill att när surfarna sedan laddar ner pdf:erna så ska de vara vettigt namngivna och även om vi själva kollar på servern så förstår vi vad det är och inte bara kryptiska id-nummer, men alla måste såklart vara unika.
I databasen sparas ID som stiger kronologiskt, hänvisnings-id till en förbestämd kategorislug, ett fritt textfält för titel samt hänvisnings-id till en förbestämd filbeskrivning.
Jag vill att man bara ska kunna ladda upp pdf:en med vilket namn som helst så sköts namngivningen automatiskt sedan. Jag har tänkt mig följande system:
kategorislug-titel-FILBESK-ID.pdf
Vilket i ett riktigt fall skulle kunna se ut så här:
ericsson-en_bra_titel-REF-17380.pdf
Titeln tänkte jag köra genom en funktion som strippar bort allt utom a-z0-9 men dock ersätter åäö och sånt till aao.
Jag har sett många wikipedia-liknande system där man sparar ID först i namnet, men det är inte så användarvänligt tycker jag, men vill absolut ha med det.
Om man i efterhand går in och redigerar en post så vill jag även att filnamnet ändras, men det är en smal sak.
Däremot tänkte jag först på att bara spara pdf:erna med ID.pdf på servern och först när man hämtar ut dem till användaren namnge dem som jag vill. Då finns det stora möjligheter att ändra sitt system i efterhand om man kommer på ännu bättre lösning och behöver inte synka filer med databasinfo om nåt ska ändras, däremot blir det halvt oöverskådligt att navigera sig fram t.ex. via ftp och kunna hitta nåt utan en ref-lista med ID och beskrivningar.
Ni som har mer vana av sånt här? Låter det ok, eller har jag missat nåt? Vill göra rätt från början :)
Tvärt om. Det är ett sjukt intressant projekt. Det är PDF:erna man utgår ifrån, de skapas inte. Ev. bara namnet på dem, om de inte redan är namngivna, varav frågan.
1. Jag upplever inte att svenska tecken eller mellanlag är ett problem idag. Det beror givetvis på din infrastruktur, den tänkta målgruppen. Men är det inte "early adopters" med Mac OS X Dear Hunter Beta 0.0.23 eller Windows 23 beta 0.0.56 -användare är väl problemet av mindre aktuell karaktär.
Dessa eventuella användare har nog en hel del andra problem att ta itu med! :-) Särskilt Macanvändarna...
Hedenhös-Trådlös adapter till hörnsoffa-ID12345.pdf
Ett namn som detta borde fungera. Det har fungerat i de lösningar jag har gjort. Inte för att jag vill utan för att folk varit så "kreativa" att ladda upp filer med denna typen av namn. (Jag tog fram lösningar innan jag själv, med kod, förändrade namnet på filen.)
Men det har inte varit några problem, faktiskt.
Målgruppen använder primärt Explorer, till viss del FireFox, men tillräckligt sena modeller för att svenska tecken ska fungera.
2. Jag skriver kortfattat och slarvigt. Ursäkta mig!!
Det var det faktumet att uppdatera en hemsida med 30.000 dokument som verkade aningen o-attraktivt. Dessutom under tidsrymden flera år som du anger.
Men visst. Det finns många människor som gärna uppdaterar en massa tidsödande saker och trivs rätt bra med det!!
salvage lumber figured walnut lumber teak lumber timber merchants gloucestershire density of pine wood wood fireplace inserts for sale oak wood floor used wood splitter for sale buy teak timber barn wood for sale michigan building in wood wood trunks for sale kindling wood for sale softwood decking prices wood jointers for sale timber merchants middlesbrough used wood planers for sale buy wood wood and timber buy koa wood types of lumber wood wood chippers for sale ireland flooring for less burl wood for sale buy wood boards buy wood veneer sheets used lumber
recycled wood buy pine wood figured wood for sale where to buy yew wood oak wood sale second hand wood timber antique wood doors for sale buy exotic wood online how to buy a wood stove cherry wood for sale timber merchants norfolk buy wood fence online uk timber merchants braai wood for sale buy wood lathe wood sheds for sale buy balsa wood kiln dried wood for sale cheap timber floor timber merchants bath oak wood supplier timber merchants in surrey wood floor plank timber merchants merseyside pine wood hotel cherry hardwood lumber wooden floors
wood plank tiles woods lumber where to buy mahogany wood alder wood for sale cooking wood stoves for sale treated pine timber pine wood bed frames wood burning art for sale cedar wood timber buy teak wood wood fired pizza oven for sale cords of wood for sale where to buy wood stove pellets where to buy hardwood lumber 84 lumber wood barns for sale furniture and wood buy wood s metal wood products for sale cedar wood sale buy koa wood wood stoves for sale in maine buy timber sydney spalted wood for sale oak timber price oak wood lumber buy bamboo wood