webForumDet fria alternativet

"Spara som"-dialogruta vid klick på länk

Webbutveckling

5 svar · 666 visningar · startad av jasifil

Medlem sedan okt. 200932 inlägg
Frågan#1

Anta att jag lägger upp en bild på min hemsida och det är tänkt att denna bild ska kunna laddas ned av besökarna. Jag skulle då vilja att när man klickar på bildlänken så ska en dialogruta dyka upp med ett "Spara som"-alternativ. Hur gör man detta? Om man inte gör något alls så dyker ju bilden upp i full storlek på skärmen och det är ju inte alla som fattar att man kan högerklicka på bilden för att spara den.

Medlem sedan nov. 2000146 inlägg

Du kan använda dig av PHP och headers().

OK, tack för tipset! Får försöka fördjupa mig i vad det innebär :) Tänkte om det kanske fanns någon standard av något slag så att det räckte med en liten kodsnutt för att aktivera en dialogruta. Tydligen har jag nog varit lite fel ute :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nu är det väl så att olika webbläsare, olika operativsystem och olika användarinställningar gör så automatiskt, dvs visar en meny med alternativ.

Men varför krångla till det? Det absolut enklaste är ju att du helt enkelt skriver en rad under bilden "Spara bilden genom att högerklicka och 'spara som...'" eller liknande.

Eller så kan du ju lägga in ett s.k. "tool tip" som aktiveras när man har muspekaren över bilden och där du skrier samma sak.

Här har du några tool tips som bygger på jquery:
http://flowplayer.org/tools/demos/tooltip/index.html
http://bassistance.de/jquery-plugins/jquery-plugin-tooltip/

Men sök på "free tool tip script" eller liknande så lär du få en hel del träffar.

PS: När jag vill sno en bild från nätet drar jag den bara till skrivbordet....

Medlem sedan nov. 2000146 inlägg

Med ett scriptspråk som PHP och användande av headers så löser man enkelt så att bilden laddas ned vid klick. Oavsett webbläsare / OS.

Tack för era tips! Ni har gett mig en del att tänka på båda två. :)

Edit: Hittade lite info på nätet. Skapade en php-fil som jag länkar till istället för bildfilen. Då uppnår jag precis det jag efterfrågade. :) :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)