webForumDet fria alternativet

Uppdatering av webbsidan?

Webbutveckling

5 svar · 719 visningar · startad av Hyperbo

Medlem sedan okt. 201122 inlägg
Frågan#1

Jag har förstått att när en del människor går in på den webbplats som jag redigerar, så ser de inte den senast uppdaterade versionen av sidan utan en äldre, som tydligen finns lagrad i deras dator sedan de var där "förra gången". När de klickar på "uppdatera-knappen" så får de upp den senaste versionen - men det gör det kanske inte.

Finns det något som jag kan göra åt detta? När jag går in på någon av våra dagstidningars sidor får jag ju självklart upp den senaste versionen utan att behöva klicka på "uppdatera" för att min dator har sparat en gammal version. (På andra "vanliga" sidor vet jag ju inte om jag skulle ha behövs uppdatera för att få se den senaste versionen).

Är det något som jag kan göra? Eller beror det på någon inställning som finns på datorn hos dem som inte får upp den senaste versionen?

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Du kan prova att lägga in denna metatagg

<META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE">
Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Går också att styra med headers om du kör någon form av serverscripting

Medlem sedan okt. 201122 inlägg

Tack! Kan jag lägga den "var som helst" före </HEAD>?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Hyperbo skrev:

Tack! Kan jag lägga den "var som helst" före </HEAD>?

Ja inne i head-elementet, men du kan ju gruppera den ihop med andra meta-element

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kör ju inte Explorer själv, så jag är inte säker. Men jag har för mig att <META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE"> inte funkar så bra i den. Den vill tydligen ha en pragma-tag:
http://support.microsoft.com/kb/222064

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)