webForumDet fria alternativet

Analytics, hur får den reda på position?

Webbutveckling

3 svar · 538 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Någon som vet hur Google Analytics kan lyckas så väl med att få reda på användarnas position? Skulle vilja använda användarens stad i ett projekt som jag har på gång.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Sök på "ip to location" eller "ip locator" så hittar du en del. Somliga bra, somliga mindre bra.

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Har sett många sånna där som alltid gissar min position till typ stockholm eller göteborg, det är inte så att google har något API för det som man kan använda sig av?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag vet inte om Google har en egen databas över ip-adresser, men det är ip-adressuppslag de använder för att ta reda på positionen. Menar du att du får olika svar från Analytics och de andra location-tjänsterna? På "alla" jobb jag haft är platsen fel, eftersom jag inte kommer ut på Internet exakt där jag sitter, utan kanske i Danmark, Frankrike, Solna eller Sundsvall.

Edit: just nu sitter jag i Oxelösund (det vet ju alla var det ligger!), men jag kommer ut på Internet i Solna där huvudkontoret ligger. Ingen tjänst i världen som använder IP-adresser som bas kan veta var jag sitter.

(Om man använder HTML5 kan man leka lite med GeoLocation API:et - men det är ju inte riktigt alla webbläsare som stödjer det.)

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)