webForumDet fria alternativet

Bra kurs(er) i php och mysql?

Webbutveckling

5 svar · 1 515 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Behöver verkligen lära mig php och mysql. Köpte några böcker för 4-5 år sen, men har inte "haft tid" (= varit för lat och inte haft tillräcklig moral för att borra igenom materialet själv). Jag behöver tydligen en kursledare som jagar på mig för att jag ska få tummen ur ändan.

Har kollat diverse högskolor (bl.a. via allastudier.se) men ingen passar tidsmässigt och de flesta (alla?) har formella behörighetskrav som jag inte kan uppfylla.

Alltså: Finns det några bra, privata distanskurser som man kan hoppa på när som helst? Kan gärna vara på engelska...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har ingen koll på distansutbildningar och sånt, men för självstudier tycker jag lynda.com är ett bra sätt att komma igång med nya utvecklingsspråk.

Pedda skrev:

Jag har ingen koll på distansutbildningar och sånt, men för självstudier tycker jag lynda.com är ett bra sätt att komma igång med nya utvecklingsspråk.

Heh...kul att du nämnde just den sajten. Har just gått igenom de gratisa (är det ett ord?) klippen om php och är mycket imponerad av instruktörens klara, konscisa språk. Det är de första videolektioner jag sett och hört utan en massa onödigt dravel och "öööh" mellan varje mening.

Funderar faktiskt på att köpa in mig på resten av klippen. Men jag vill gärna ha någon man kan fråga också, gärna live.

Men klart värt att ta med som alternativ.

PS: Har alldeles nyss också dammat av en 700 sidor tjock bok jag har av en snubbe som heter David Powers (faktiskt en present av författaren eftersom vi hade en hel del med varandra att göra för några år sen). Men samma där: Ibland vill man ställa en enkel fråga som hindrar en att komma vidare. Och man vill ha svar snabbt, otålig som man är.....

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg

Danne V skrev:

Men samma där: Ibland vill man ställa en enkel fråga som hindrar en att komma vidare. Och man vill ha svar snabbt, otålig som man är.....

Använd wF för frågor om PHP, MySQL och liknande. Inom dessa områden tror jag att du snabbt får svar på wF. Annars kan jag rekommendera att fråga på StackOverflow.com som är en utmärkt fråge- & svars-sida.

Annars är mitt tips att sätta igång och göra ett litet projekt t.ex. en gästbok, med användarregistrering, eller nåt liknande. Eller en kalender. Så frågar du så fort du får problem.

Sen är det bra att ta en titt i dokumentationen också. Det är bra att lära sig att hitta i den, det behöver man även när man har lärt sig PHP och MySQL.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/index.html
http://www.php.net/manual/en/

Den stora tröskeln för mig brukar vara att installera allt och få igång ett första script. Då kan jag rekommendera att köra mot t.ex. ett webhotell där allt redan är installerat från början.

Det finns många anledningar till att använda PHP, t.ex. om du har ett webhotell för det eller om du använder PHP-ramverk som t.ex. wordpress eller liknande.

Men, kan du redan JavaScript och vill nu lära dig att programmera för servern, så kan jag rekommendera Node.js (JavaScript på servern) och Express.js (ramverk), då slipper du att lära dig ett nytt språk.

Tipset om att faktiskt börja knåpa ihop något var bra. Började ju faktiskt med html för 15 år sen på det sättet, och senare också css på samma vis.

Stackoverflow hade jag glömt bort. Tack för påminnelsen.

Tycker mig ju alltså kunna html och css ganska OK, fuskat lite med php då och då, och har egna kompletta servrar (både lokalt och i UK) så det är väl bara att orka rulla upp de proverbiala ärmarna och försöka borra på.....

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg

Danne V skrev:

Tipset om att faktiskt börja knåpa ihop något var bra. Började ju faktiskt med html för 15 år sen på det sättet, och senare också css på samma vis.

Stackoverflow hade jag glömt bort. Tack för påminnelsen.

Tycker mig ju alltså kunna html och css ganska OK, fuskat lite med php då och då, och har egna kompletta servrar (både lokalt och i UK) så det är väl bara att orka rulla upp de proverbiala ärmarna och försöka borra på.....

Okej, kan du html, css och lite php så borde inte steget vara så stort.

T.ex.

1.

I enbart HTML & CSS, gör ett formulär för t.ex. användarregistering (eller nån annan registrering)

Förslag på fält: Förnamn, efternamn, email, kön (radioknappar), län (combobox/rullgardin)

2.

Gör en enkel PHP-sida, som visar innehållet som postades från formuläret. Om detta script heter formdata.php så ska din form-tagg ha action-värdet: action="formdata.php" och method="POST"

3.

Gör en databas-tabell i t.ex. PhpMyAdmin, som har en kolumn för varje fält, plus en id-kolumn med autogenererat-id-nummer.

4.

Gör om din formdata.php och spara värdena i MySQL-tabellen som du just skapade. Kolla sen i PhpMyAdmin, att alla värdena sparades korrekt.

5.

Gör en PHP-sida som listar alla tidigare registreringar från MySQL-tabellen.

6.
Lägg HTML-formuläret ovanför listan som du gjorde, på samma sida. Använd nu ajax för att posta formuläret istället. Det innebär att direkt när du postar formuläret (med en "skicka-knapp") så ska listan uppdateras, utan att hela sidan laddas om. För Ajax, så måste du posta formuläret med JavaScript till en PHP-sida, som sen skickar tillbaka resultatet (t.ex. formulärdatan + id-numret som genererades).

7.
gör som i föregående steg, men använd JSON.

8.
Använd "Sessioner" och inloggning, för att låta användare posta formulär. Nu måste du använda relationer i database för att t.ex. hämta alla poster en viss användare har gjort.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)