webForumDet fria alternativet

JQuery - vad är det?

Webbutveckling

1 svar · 690 visningar · startad av Anders Gusten

Medlem sedan mars 201122 inlägg
Frågan#1

Jag har stött på Jquery-script nu i samband med att jag letat efter plugins till en hemsida. Dropdownmenyer och bildgallerier med zoom.

Nu undrar jag vad JQuery är för någon egentligen och vad som skiljer det från javascript. Jag vore också tacksam om någon kan rekommendera en nybörjarbok helst på svenska. Jag har ytliga kunskaper i javascript.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jquery är ett javaskripts ramverk, det är JavaScript det är byggt av men har egna metoder och egenskaper som gör det lättare att jobba med JavaScript som exempelvis hitta DOM objekt, abimeringar och AJAX. Jquery är inte det ända JavaScripts ramverk som finns (mootools, prototype mm) Wikipedia beskriver det rätt bra: http://sv.wikipedia.org/wiki/JQuery

Känner inte till någon svensk bok om jquery, tycker deras hemsida har mer än tillräckligt att lära sig om vad och hur man kan jobba med jquery. Kan återkomma med en hel del böcker som inte är på svenska om det är av intresse?

Dina andra inlägg du har postat på wF är plutons till jquery, som kan ha helt annat beteende än vad man har av resten av jquery, så det bästa du kan göra där är att läsa hur man använder pluginet och deras unika egenskaper för att ändra standard beteendet på pluginet

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)