Bra artikel om varför du bör undvika användning av 303 och vilka problem som kan uppstå när du använder 303 istället för 301;
Hej!
Jag bygger en flerspråkig webbplats i Joomla 1.6 och har lite funderingar på hur Google och andra sökmotorer kommer att reagera på det som det är gjort nu. Jag använder Joomlas inbyggda system för flera språk, med pluginen languagefilter och modulen languageswitcher.
Saken är den att när man går in på www.mindomän.se så kontrollerar Joomla vilken språkinställning man har i webbläsaren och vidarebefordrar sedan till www.mindomän.se/sv för den svenska sidan och www.mindomän.se/en för den engelska sidan. Vidarebefordringen skickar HTTP-statusen "303 See other" med location som den adress man ska vidare till, så för besökaren fungerar det alldeles utmärkt.
Det är alltså ur SEO-synpunkt som jag funderar på hur det blir. När Googlebot t.ex. crawlar sidan så tolkar ju den HTTP 303 som en tillfällig vidarebefordran och kommer alltså att ha kvar rotsidan www.mindomän.se i indexet. Tidigare låg det en ren HTML-sida på samma adress och nu visar Google den gamla meta-beskrivningen för den sidan som text i sökresultaten. Eventuellt kan det bero på att den nya sidans meta-beskrivning antagligen lades till efter att sidan senast crawlades.
Vad har ni för syn på det här? Eventuellt kanske jag kan ändra i Joomla-pluginen så att språkvidarebefordringen skickar HTTP-statusen "301 Moved permanently" istället så att Google tar bort rot-sidan ur indexet, men det kanske blir fel också eftersom det är olika sidor beroende på ens webbläsarinställning. Ska jag låta det vara som det är och se hur det fungerar och kanske övervaka det med Google Webmaster Tools?
Tack på förhand för synpunkter! :)
Mvh Johan