webForumDet fria alternativet

Formulär till smartphones.

Webbutveckling

69 svar · 8 340 visningar · startad av Forcevision · sida 4 av 4

Frågan, av Forcevision

Tja ! Hur gör man om man enkelt skall fixa ett formulär till smartphones ? Formuläret skall endast skickas till en e-mail. Mvh Force

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Sök på forumet, finns exemplen där

Medlem sedan mars 2007217 inlägg

Okej får söka vidare.

Hejsan.

Nu har mitt mail script flippat ur helt. scriptet ser ut som i länken nedan:

http://paste.ubuntu.com/680096/

Man får fram formuläret kan fylla i det och skicka det står det inga errors men mailet kommer aldrig fram. Jag har kontrollerat mail adressen i scripten och den stämmer. Någon som hittar felet ?

Väldigt tacksam för svar.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vad har du gjort för ändringar då?

Om jag skall vara ärlig så är det riktigt jobbigt att läsa koden. Du lägger in tabbar lite var du vill känns det som, kan du inte rensar upp det lite?

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Din kod skrev:

mail($to, $subject, $msg, $headers, "From: $email\r\nReply-To: $email\r\nReturn-Path: $email\r\n");

Se mina tidigare svar...

metalboy skrev:

From, Reply-To och Return-Path är också headers och ska då ligga med i variabeln $headers. Då bör det fungera. Om du kollar manualen så ser du att du nu skickar dessa uppgifter som additional parameters vilket inte blir korrekt.

metalboy skrev:

$headers = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-type: text/plain; charset=utf-8\r\n";
$headers .= "Content-Transfer-Encoding: 8bit\r\n";
$headers .= "From: $email\r\nReply-To: $email\r\nReturn-Path: $email\r\n";

// ...

mail($to, $subject, $msg, $headers);

Tackar ! :)

En fråga till ang detta script, när man får mailet så är det en tom rad mellan varje rad. Måste det vara så eller hur gör jag för att få bort denna tomma rad ?

Sedan hur lägger jag till en bild i scripten som skickas med i mailet ?

Forcevision skrev:

Tackar ! :)

En fråga till ang detta script, när man får mailet så är det en tom rad mellan varje rad. Måste det vara så eller hur gör jag för att få bort denna tomma rad ?

Sedan hur lägger jag till en bild i scripten som skickas med i mailet ?

Du får en tom rad mellan varje rad för att du skriver ut två radbrytningar (\n) efter varje rad.

För att behandla bilagor till mail tycker jag att du ska titta på PHPMailer. Det kommer att förenkla proceduren avsevärt för dig.

Okej så istället för "Företagsnamn: $bestname\r\n\n" Så skall jag skriva "Företagsnamn: $bestname\r\n" eller ?

Sedan länken du skickade med förstod jag inte av tyvärr ?

Forcevision skrev:

Okej så istället för "Företagsnamn: $bestname\r\n\n" Så skall jag skriva "Företagsnamn: $bestname\r\n" eller ?

Ja, fast egentligen ska du enligt mailstandarden inte ha med \r där.

Forcevision skrev:

Sedan länken du skickade med förstod jag inte av tyvärr ?

Vad jag menade var att du skulle ladda hem PHPMailer, det är en klass för att skicka mail. Att hantera bilagor med mail-funktionen i PHP blir ganska komplicerat. Tack vare PHPMailer blir detta mycket enklare. Ett exempel med bilagor finns på deras webbsida: http://phpmailer.worxware.com/index.php?pg=examplebmail

Du kan ladda hem PHPMailer från den här adressen:
http://sourceforge.net/projects/phpmailer/files/phpmailer for php5_6/PHPMailer v5.1/

Okej vad innebär /r då ?

Okej skall kolla på det ?

Kan man "Företagsnamn: $bestname\r\n\n" så när man får mailet att Företagsnamn: är i fet stil ?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)