webForumDet fria alternativet

Formulär till smartphones.

Webbutveckling

69 svar · 8 340 visningar · startad av Forcevision

Medlem sedan mars 2007217 inlägg
Frågan#1

Tja !

Hur gör man om man enkelt skall fixa ett formulär till smartphones ?

Formuläret skall endast skickas till en e-mail.

Mvh Force

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Använd html5 formulär och typer (color, date, datetime, email, mm) , men annars är det ju bara att bygga ett vanligt formulär

Ja men hur bygger man ett vanligt formulär så det passar smartphones ?

**

Vad menar du med att den passar smartphones?

Är det att den skall se bra ut även på en telefon? Då är det samma som på vilken webbläsare som helst med CSS.

Du få nog vara lite mer specifik på vad du menar med din fråga.

Sorry. Ja jag menar så det passar in i telefunken alltså smartphonen. så man slipper att zooma in. Men det är väll bara att göra en div med samma upplösning som telefonen har och jobba i den eller ?

Om du menar iphone och Android så kan du använda dig av meta taggen:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

Finns ett inlägg: http://www.cssdiscussion.com/viewtopic.php?id=25

Okej läste igenom sidan men förstår inte riktigt om jag skall fixa sidan i normal storlek eller om jag måste koda det i 980px x 320px ?

Forcevision skrev:

Okej läste igenom sidan men förstår inte riktigt om jag skall fixa sidan i normal storlek eller om jag måste koda det i 980px x 320px ?

Nej, det står inte du kan ju sätta om det är en smartphone så få sidan inte växa eller krympa, du kan tillåta att användare inte få använda "pitch-zoom" osv, tips om du skall börja utveckla mot smartphone så har apple gjort en riktigt trevlig dokumentation om hur man kan koda sidor för iphone(och andra smartphones). Skall se om jag hittar den

Annars andra länkar:
http://www.engageinteractive.co.uk/blog/2008/06/19/tutorial-building-a-website-for-the-iphone/
http://snippetspace.com/

Som du kan läsa.

Okej. hmm... he he då förstår jag nog inte det som stod där. Men igentligen skulle jag kunna göra en div med 980px x 320px och få detta att fungera i smartphones eller ?

Forcevision skrev:

Okej. hmm... he he då förstår jag nog inte det som stod där. Men igentligen skulle jag kunna göra en div med 980px x 320px och få detta att fungera i smartphones eller ?

Inte alla Smartphones har 980x320px vyer.

Kan man få en sida att den endast kan läsas av smartphones ?

Kan man få så att om man vinklar telefonen så vrids hemsidan också, kan man få så den inte vrids ?

Och en fråga till om man inte vill att en specifik sida skall hittas av google och alla andra sökmotorer hur gör jag då ?

Forcevision skrev:

Kan man få en sida att den endast kan läsas av smartphones ?

Kan man få så att om man vinklar telefonen så vrids hemsidan också, kan man få så den inte vrids ?

Ja, kolla länkarna som jag har postat, läs igenom kolla även spec:arna från exempelvis apple, de har gjort ett riktigt jobb att dokumentera anpassningar.

En länk till: http://developer.apple.com/library/safari/#codinghowtos/Mobile/UserExperience/_index.html#//apple_ref/doc/uid/DTS40008248

Och en fråga till om man inte vill att en specifik sida skall hittas av google och alla andra sökmotorer hur gör jag då ?

robot.txt?

Okej tackar skall kolla på detta. :)

Om jag har en if sats i mitt php script som ser ut som följande:

else if(trim($spamcheck) != '4')
	            {
	            	$error = '<div class="error">* Spam kontroll: Resultatet är inte rätt! 2 + 2 = ??? *</div>';
	            }

Men skulle vilja ha flera alternativ än 4 hur ser koden ut då ?

Räcker nog inte att bara lägga in en else if till, vad menar du med att lägga till fler än 4? är det fler än ett värde i $spamcheck eller någon annan variabel som skall också kontrolleras?

Ja precis tog den if satsen som ett exempel.

Om jag skulle vilja ha flera tal som skall kontrolleras och man endast skall kunna skriva i siffran 4 eller 5 eller 6 hur fixar man det i scripten ?

[php]
if(isset($_POST['send']))
{

$spamcheck = $\_POST\['spamcheck'\];

else if(trim($spamcheck) == '')
{
$error = '<div class="error">* Du måste fylla i resultatet av Spam kontroll! *</div>';
}
else if(trim($spamcheck) != '4')
{
$error = '<div class="error">* Spam kontroll: Resultatet är inte rätt! 2 + 2 = ??? *</div>';
}

Så här ser det ut i mitt formulär om just spamchecken.

Hjälper detta ?

if(isset($_POST['send']))
{
	$spamcheck = trim($_POST['spamcheck']);

if($spamcheck) == '') {
		$error = '<div class="error">* Du måste fylla i resultatet av Spam kontroll! *</div>';
	} else if($spamcheck != '4' && $spamcheck != '6' && $spamcheck !='5') { //Value is not 4,5 or 6
	}

/* Other Code */
}

Om det nu är så att 4,5 och 6 inte är i en följd om du vill det så kolla om $spamcheck är ett tal => konvertera det till ett tal om det är det och kolla om den är större än 3 men mindre än 7.

Nja menar så här.

Jag har ett textfält som jag skulle vilja att man endast kan använda vissa ord i.

vet inte om PHP har för mig att du kan kontrollera ord i en array, bara att köra checken på om ordet som skrivs in finns i arrayn med godkända ord.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)